Suomen tulli ryhtyi sanoista tekoihin syyskuussa ja alkoi tulkita lakitekstiä aikaisempaa tarkemmin. Kun laissa puhutaan tuomisesta, niin sillä tarkoitetaan tästedes nimenomaan tuomista eikä tuottamista. Käytäntö oli lipsunut siihen, että etukäteen tilatut juomat, joiden määrää ei ollut rajoitettu, toimitettiin myös autottomille matkustajille valmiiksi terminaaliin.
Erään varustamon uudessa käytännössä juomien enimmäismääräksi on ilmoitettu 70 litraa. Tällaisenkin määrän luulisi riittävän omaan käyttöön melko pitkäksi ajaksi, varsinkin jos merkittävä osa siitä on väkeviä juomia. Vaikka kuljetuskärryä saa edelleen käyttää, vaatii tämän määrän kuljettaminen rantaan omin voimin jonkinlaista fyysistä kuntoa ja vakaata askellusta, kun muutkin matkatavarat on tuotava mukana. Joissakin paikoissa, kuten Länsisatamassa, matka laivalta terminaaliin on nimittäin melko pitkä. Ehkä tämä rajoittaa osaltaan edellisen illan rajua juhlintaa.
Edellä kerrotut muutokset eivät koske omalla autolla liikkuvia asiakkaita. Heille toimitetaan etukäteen tilatut juomat edelleen suoraan autokannelle. Muuttuneet määräykset ovat synnyttäneet jo uusia bisnesideoita. Eräs laivayhtiö haluaa palvella asiakkaitaan entistä paremmin ja tarjoaa heille pysäköintipaikkaa laivallaan sataman sijasta, vaikka kyseessä olisi niin sanottu päivämatka. Näin juomia voisi hankkia rajoittamattoman määrän ja suoraan autoon toimitettuna.
Vaikka edellä oleva saattaa joistakin tuntua näpertelyltä, on kyse varsin monitahoisista vaikutuksista. Verotulojen menetys jo tuontivaiheessa on merkittävä. Lisäksi koko ajan tulee ilmi eri puolilla valtakuntaa näiden verovapaiden juomien myymistä, tietenkin ilman asiaankuuluvien verojen ja maksujen maksamista, sekä välittämistä muun muassa alaikäisille. Kun ravintoloissa ja myymälöissä on saatu alaikäiset alkoholia haluavat varsin hyvin järjestykseen, niin tällaiset pimeän alkoholin kauppiaat vievät pohjan pois muualla tehdyltä tärkeältä työltä ja edesauttavat nuoria menettämään oman elämänsä hallinnan.
Ylenmääräisen alkoholin juomisen vaikutukset kansanterveyteenkään eivät ole kovin positiiviset. Tämän vuoksi tuntuu siltä, että myös autolla matkaavien rajoittamattomaan alkoholin tuomiseen pitäisi voida puuttua, koska monissa tapauksissa ei todellisuudessa ole kyse vain omasta käytöstä. Yksi keino voisi olla näiden suurostajien tietojen kirjaaminen vaikkapa tullin toimesta. Laivayhtiöillehän tiedot tulevat jo ennakkotilausten yhteydessä. Näin tulisi ilmi ainakin kaikkein suurimpien tuojien ostosmäärät. Tämä antaisi pohjaa arvioida ”oman käytön todellisuutta”. Tällä käytännöllä olisi luultavasti melkoinen ennalta estävä vaikutus.