Alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta alle puolen promillen humalassa ajaminen on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämänsuuntaisia tuloksia tuli THL:n Uudellamaalla vuosina 1990–2008 tekemässä tutkimuksessa. Tulokset vaihtelivat vuosittain melkoisesti. Vuonna 2005 joka 90. puhallutettu autoilija oli nauttinut alkoholia ennen ajoon lähtöä. Vielä 1990-luvulla tuo luku oli noin 250. Tutkimuksen mukaan tyypillisimpiä ”maistissa” autoilevia ovat vakituisessa työssä ja avioliitossa olevat 39–45-vuotiaat miehet. Suuri osa näistä oli menossa työhön tai sieltä palaamassa.
Rattijuopumukseen syyllistynyt on voinut saada niin sanotun alkolukkoajokortin vuodesta 2008 lähtien, jos on hankkinut autoonsa alkolukon. Nykyisin näitä erityisiä ajo-oikeuksia myönnetään vuosittain noin 600. Alkolukon toimintaidea on se, että kuljettajan puhaltaessa laitteeseen vähintään 0,2 promillea vastaavat lukemat auto ei lähde käyntiin.
Jotkut ajattelevat, että autoa voi ihan hyvin ajaa vähän alkoholia nauttineenakin. Kuitenkin asiantuntijoiden mukaan pienikin määrä alkoholia veressä lisää onnettomuusriskiä varsinkin, jos kuljettaja on väsynyt. Vaikka näiden ”pienessä sievässä” olevien kuljettajien vuoksi ei aiheudu kovin monia kuolonkolareita, alle kymmenessä vuodessa ovat he osallisina monissa pienemmissä onnettomuuksissa. Näistä ei ole olemassa kattavia tilastoja eikä osa niistä tule lainkaan viranomaisten tietoon.
Asiantuntijoiden arvion mukaan alkolukot ovat estäneet ainakin 12 000 rattijuopumusta ja yli 40 000 liikkeellelähtöyritystä sellaisissa tapauksissa, joissa 0,2 promillen raja on ylittynyt.
Jos kaikissa autoissa olisi alkolukko, vähenisivät rattijuopumukset ja pienessä maistissa ajamiset radikaalisti. Vakiovarusteeksi tulemisen estää kuitenkin suhteellisen kallis hinta ja toisaalta pieni kysyntä kansainvälisesti ajateltuna. Alkolukko maksaa 1000–1500 euroa asennettuna. Lisäksi vuotuisesta kalibroinnista tulee kustannuksia.
Toisaalta pitää kysyä, mitä kaikkiin autoihin asennettava alkolukko säästäisi? Euroopassa joka neljänteen liikennekuolemaan liittyy alkoholi. Suomessa kuoli viime vuonna yli 40 ja loukkaantui yli 600 henkilöä. Onnettomuudessa kuollut aiheuttaa yhteiskunnalle noin 1,9 miljoonan ja loukkaantunut noin 240 000 euron haittakustannukset. Tältä pohjalta laskettuna kokonaiskustannukset ovat yli 200 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä varustaisi jo melkoisen joukon autoja! Antaisivatkohan vakuutusyhtiöt jatkossa alennusta ”tavallisen autoilijan” maksuista, jos auto olisi tällä laitteella varustettu?