En koskaan aja ylinopeutta!

Näin väittää neljä prosenttia suomalaiskuljettajista Liikenneturvan tekemässä kyselyssä. Suoralta kädeltä voisi sanoa, että tämä ei pidä paikkaansa ja että kaikki ajavat joskus ylinopeutta. Toisaalta kyse on ilmeisesti tietystä asenteesta ylinopeutta kohtaan. Nämä neljä prosenttia haluavat noudattaa tarkasti olemassa olevia nopeusrajoituksia kaikissa tilanteissa.

Nopeusrajoitusten noudattaminen on lähtökohtaisesti yksi liikenneturvallisuuden peruselementtejä. Kaikille rajoituksille on omat syynsä, jotka liittyvät muun muassa ajoradan leveyteen ja päällysteeseen, tien mutkaisuuteen, risteyksiin ja liikenteen määrään. Taajamissa on lisäksi omia perusteita. Erilaiset tiestöillä tehtävät työt alentavat nopeuksia tilapäisesti varsinkin kesäaikana.

Jos puhutaan nopeusrajoitusten absoluuttisesta noudattamisesta, joudutaan tekemisiin monien käytännön kysymysten kanssa. Ensimmäinen on auton nopeusmittari, jonka pohjalta kuljettaja oman nopeutensa määrittää. Harvassa autossa on aivan tarkka nopeusnäyttö. Muutaman kilometrin heitto eri nopeuksissa on yleistä. Mittari ei kuitenkaan saa näyttää liian alhaista nopeutta. Takavuosina kymmenenkin kilometrin heitto oli varsin yleinen. Eli kuljettajan pitäisi tietää oman autonsa mittarin tarkkuus.

Toinen kysymys liittyy kuljettajan menettelyyn autoa ajaessaan. Keskittyykö hän enemmän nopeusmittarin tarkkailuun kuin liikenteen seuraamiseen? Molempiin ei voi panostaa sataprosenttisesti yhtä aikaa. Nopeusrajoitusten noudattamista helpottaa, jos käytössä on nopeudenrajoitin tai vakionopeudensäädin, joista jälkimmäinen soveltuu vain maantieajoon.

Yksi vaihtoehto välttää ylinopeuden ajaminen kaikissa tilanteissa on jatkuvan ja merkittävän alinopeuden ajaminen. Mielestäni tämä pikemminkin huonontaa liikenneturvallisuutta, koska ohitustarve monilla takana ajavilla lisääntyy. Tästä sain konkreettisen kokemuksen ajaessani kerran kuutostietä Kouvolasta itään. Silloin ei vielä ollut käytössä leveäkaistatieosuuksia. Kaksi itäisen maan rekkaa ajoi liki toisiaan keskinopeuden ollessa noin 65 kilometriä tunnissa.  Suurella osalla tietä oli sadan kilometrin rajoitus. Letkassa oli useita kymmeniä henkilöautoja, joista vain muutama ohitti rekat ennen Lappeenrantaa vastaantulevan liikenteen vilkkaudesta johtuen. Epätoivoisia yrityksiä näimme lukuisia. Koko ajan letka piteni. Turvallisuutta olisi parantanut merkittävästi, jos rekat olisivat menneet hetkeksi tien sivuun, mutta niillä oli varmaankin kiire.

Itse seuraan enemmän liikennettä kuin nopeusmittaria kuitenkin siten, että ylinopeutta on enintään muutama kilometri tunnissa.