Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ruuhkautuu ja uudistuu
Teksti Camilla Busck-Nielsen Euroopan neuvosto perustettiin vuonna 1949 edistämään ihmisoikeuksien kunnioittamista, moniarvoista demokratiaa ja oikeusvaltioperiaatteen noudattamista jäsenmaissaan. Järjestö pyrkii varmistamaan, että kansalliset lainsäädännöt ovat sopusoinnussa sen hyväksymien normien ja standardien kanssa. Euroopan neuvoston jäsenvaltioksi liittymisen edellytyksenä on, että valtio liittyy Euroopan ihmisoikeussopimukseen (yleissopimus ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi). Samalla valtio sitoutuu hyväksymään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätökset ja panemaan ne täytäntöön. Vuonna 1950 allekirjoitetulla ja vuonna 1953 voimaan tulleella Euroopan ihmisoikeussopimuksella perustettu ihmisoikeuksien kansainvälinen valvontajärjestelmä on toiminut vuodesta 1954. Suomi liittyi Euroopan neuvostoon 1989 ja ratifioi ihmisoikeussopimuksen vuonna 1990. Tällä hetkellä Euroopan neuvostossa on 46 jäsenvaltiota. Ihmisoikeustuomioistuimella on toimivalta käsitellä sopimuspuolta vastaan tehdyt valtio- ja yksilövalitukset. Jokaisesta Euroopan neuvoston jäsenvaltiosta on valittu yksi tuomari ihmisoikeustuomioistuimeen (Suomesta oikeustieteen tohtori Matti Pellonpää). Tuomioistuin sijaitsee Strasbourgissa ja toimii kokopäiväisesti. Toukokuuhun 2005 mennessä tuomioistuin oli antanut noin 5 150 tuomiota. Kuka voi valittaa ja mistä? Sopimusvaltion lainkäyttövallan piirissä oleva luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö voi tehdä valtiota vastaan valituksen sopimuksen turvaaman oikeuden loukkauksesta. Myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen sopimuspuoli voi tehdä valituksen toista sopimuspuolta vastaan (valtiovalitus). Suomi ratifioi joulukuussa Euroopan ihmisoikeussopimuksen 12. pöytäkirjan (syrjinnän kielto) ja 13. pöytäkirjan (kuolemanrangaistuksen poistaminen). Syrjinnän kieltävä pöytäkirja tuli voimaan 1.4.2005, mistä lähtien on ollut mahdollista valittaa tuomioistuimeen myös syrjinnästä itsenäisenä rikkomuksena. Tähän asti syrjintään on voinut vedota ainoastaan jonkin sopimuksen turvaaman oikeuden rikkomuksen ohella. Ihmisoikeustuomioistuin voi tutkia valituksen ainoastaan, jos valitus on tehty kuuden kuukauden kuluessa lopulliseksi katsottavasta kansallisesta ratkaisusta. Sopimuksessa tarkoitettuihin kansallisiin oikeussuojakeinoihin ei yleensä lueta ylimääräisiä muutoksenhakukeinoja eikä kantelua esim. oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. Ihmisoikeustuomioistuimen viralliset kielet ovat ranska ja englanti, mutta valittaja voi laatia valituksensa minkä tahansa sopimusvaltion virallisella kielellä (esim. suomeksi tai ruotsiksi). Suomen hallitus käyttää englantia (tai ranskaa) kommunikoidessaan tuomioistuimen kanssa. Ihmisoikeustuomioistuimessa ei ole oikeudenkäyntimaksua. Tietyin edellytyksin on mahdollista saada maksuton oikeudenkäynti. Tuomioistuin ei kuitenkaan myönnä oikeusapua valituskirjelmän laatimista varten, vaan valittajalle voidaan myöntää oikeusapua käsittelyn myöhemmässä vaiheessa, jos hänen varansa eivät riitä lakimiehen palkkion ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen. Edellytyksenä on, että oikeusapu on tarpeen valituksen asianmukaista käsittelyä varten. Käytännössä tuomioistuin velvoittaa valittajan käyttämään asiamiestä sen jälkeen, kun valitus on otettu tutkittavaksi, erityisesti jos se järjestää suullisen käsittelyn. Valitusten käsittely Valitusasiat käsitellään ensimmäisessä vaiheessa kolmesta tuomarista koostuvissa komiteoissa, jotka voivat yksimielisellä päätöksellään jättää yksilövalituksen tutkittavaksi ottamatta tai poistaa sen asialistalta. Näissä tapauksissa on kysymys valituksista, jotka eivät täytä valitukselta edellytettäviä muodollisia vaatimuksia tai joilla ei muutoin ole menestymisen mahdollisuuksia. Jos komiteapäätöstä ei tehdä, kysymys valituksen tutkittavaksi ottamisesta ja asiasisällöstä ratkaistaan normaalisti seitsemästä tuomarista koostuvissa jaostoissa. Vastaajavaltiolta pyydetään vastine ja mahdollisesti lisäkommentteja valituksen johdosta (tosin tuomioistuin voi myös jättää valituksen tutkimatta pyytämättä vastinetta). Menettely on pääosin kirjallista ja pääsääntöisesti julkista. Erillisestä pyynnöstä ja perustellusta syystä voidaan järjestää suullinen käsittely. Jutun osapuoli voi poikkeuksellisissa tapauksissa pyytää asian siirtämistä seitsemästätoista jäsenestä koostuvan suuren jaoston (Grand Chamber) käsiteltäväksi. Jos asia otetaan suuren jaoston käsiteltäväksi, vasta sen tuomio on lopullinen ratkaisu asiassa. Muussa tapauksessa jaoston tuomio jää lopulliseksi ratkaisuksi. Asia käsittellään suuressa jaostossa yleensä suullisesti. Lopputulos Jos asiaa ei oteta tutkittavaksi tai tuomioistuin tuomiossaan päätyy siihen, ettei rikkomusta ole tapahtunut, asian käsittely päättyy. Valittaja vastaa tällöin omista oikeudenkäyntikuluistaan, mutta valtion oikeudenkäyntikuluja valittaja ei joudu maksamaan. Jos tuomioistuin toteaa valtion rikkoneen ihmisoikeussopimusta, valittaja voi saada korvausta. Tällöin valtio joutuu korvaamaan myös ihmisoikeustuomioistuimen aiheellisiksi katsomat valittajan oikeudenkäyntikulut. Ihmisoikeustuomioistuin voi velvoittaa valtiota maksamaan valittajalle korvausta sekä aineellisesta että aineettomasta vahingosta. Joskus tuomioistuin katsoo pelkän rikkomuksen toteamisen riittävän korvaukseksi. Korvaus on maksettava viimeistään kolmen kuukauden kuluttua tuomion tultua lopulliseksi. Tuomion täytäntöönpano tapahtuu yleensä korvauksien maksamisella. Joskus muitakin toimenpiteitä voidaan vaatia. Tuomioistuin voi edellyttää myös lainsäädännön tai (oikeus)käytännön muuttamista. Euroopan neuvoston ministerikomitea valvoo tuomioiden täytäntöönpanoa. Sovinto Ottaessaan valituksen tutkittavakseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuin asettuu jutun osapuolten eli valittajan ja valtion käytettäväksi saadakseen asiassa aikaan sovintoratkaisun. Tällaisen ratkaisun lähtökohtana tulee olla ihmisoikeussopimuksessa ja sen pöytäkirjoissa tunnustettujen ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Jos asiassa päästään sovintoratkaisuun, ihmisoikeustuomioistuin poistaa asian juttulistaltaan päätöksellä, jossa on lyhyesti ilmaistu tosiseikat ja hyväksytty ratkaisu. Sovintoneuvottelut käydään joko suoraan osapuolten välillä tai tuomioistuimen välityksellä. Ne ovat ihmisoikeussopimuksen mukaan luottamuksellisia. Asia voidaan poistaa ihmisoikeustuomioistuimen juttulistalta, jos luottamuksellisuutta rikotaan. Suurimmassa osassa sovintoratkaisuja sovinnon sisältönä on valtion maksama rahallinen korvaus ja valituksen vetäminen pois ihmisoikeustuomioistuimen käsittelystä. Sivuväliintulot Ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltävänä olevassa jutussa on myös mahdollista tehdä sivuväliintulo. Sopimusvaltiolla, jonka kansalainen valittaa toista sopimusvaltiota vastaan, on oikeus esittää kirjallisia kommentteja ja osallistua suulliseen käsittelyyn. Tuomioistuimen presidentti voi myös pyytää sopimusvaltiota, joka ei ole osapuolena asiassa, tai henkilöä, jota asia koskee mutta joka ei ole valittaja, esittämään kirjallisia kommentteja tai osallistumaan suulliseen käsittelyyn silloin, kun oikeuden asianmukainen menettely sitä edellyttää. Käytännössä esimerkiksi hallitus tai kansalaisjärjestö voivat esittää tuomioistuimen presidentille kirjallisen pyynnön tämän suhteen. Esimerkkeinä suomalaisista tapauksista, joissa on käytetty sivuväliintuloa voidaan mainita Selistö v. Suomi (järjestö) ja Bäck v. Suomi (Ruotsin, Norjan, Hollannin ja Iso-Britannian hallitukset). Hallituksen puolesta asiaa käsittelee valtionasiamies. Kirjeenvaihto osapuolten kesken tapahtuu ihmisoikeustuomioistuimen kautta. Valtionasiamies on ulkoasiainministeriön oikeudellisen osaston ihmisoikeustuomioistuin- ja -sopimusasioiden yksikön päällikkö. Suomen valtion asiamiehenä toimii lainsäädäntöneuvos Arto Kosonen. Kasvava juttumäärä pakotti reformeihin Alunperin valvontajärjestelmä oli kaksiportainen; ensin valituksia käsitteli ihmisoikeustoimikunta ja sen jälkeen tietyin edellytyksin tuomioistuin. Kun vuonna 1990 valituksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen tehtiin kaikkiaan noin 5 279 kappaletta, vuonna 1998, jolloin valvontajärjestelmää viimeksi uudistettiin, valituksia tehtiin jo 18 164 kappaletta. Marraskuun alusta vuonna 1998 aikaisemmat Euroopan ihmisoikeustoimikunta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuin lakkautettiin ja ne korvattiin uudella pysyvällä kokopäiväisesti toimivalla Euroopan ihmisoikeustuomioistuimella. Tämä ei kuitenkaan riittänyt hallitsemaan yhä yltyvää valitusten tulvaa. Vuonna 2004 ihmisoikeustuomioistuin vastaanotti noin 40940 valitusta ja antoi 718 tuomiota, joissa 588 tapauksessa oli rikottu ainakin yhtä ihmisoikeussopimuksen suojaamaa oikeutta. Vaikea tilanne johti valvontajärjestelmän uudistamiseen kolmella pääulottuvuudella. Ensinnäkin ihmisoikeustuomioistuin on mm. työjärjestyksensä muutoksilla karsinut turhaa byrokratiaa ja nopeuttanut käsittelyjään. Toiseksi sopimusvaltioita on kehotettu monella tavoin kehittämään omaa kansallista oikeusjärjestelmäänsä ja käytäntöään siten, että kansallinen lainsäädäntö ja vastaavasti kansalliset tuomioistuinratkaisut vastaisivat paremmin ihmisoikeussopimuksen vaatimuksia. Kolmanneksi ihmisoikeussopimuksen tuomioistuinmenettelyä koskevia artikloja päädyttiin muuttamaan 14. pöytäkirjalla, joka vaatii kaikkien jäsenvaltioiden ratifioinnin tullakseen kansainvälisesti voimaan. Suomi on allekirjoittanut pöytäkirjan marraskuussa 2004. Neljästoista pöytäkirja vahvistaa Euroopan ihmisoikeussopimusta kansallisella tasolla ja mahdollistaa yksilövalitusten aiempaa tehokkaamman seulonnan. Lisäksi tehostetaan valitusten käsittelyä. Kirjoittaja on ulkoasiainministeriön lainsäädäntösihteeri. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin Internetissä: www.echr.coe.int
|