Flygbolag fuskar med förseningsersättningar

Flygbolag fuskar 
med förseningsersättningar

Problemet är att många flygpassagerare inte känner till denna rättighet och därför inte söker om kompensation. Men ett kanske ännu större problem är att de flesta flygbolag struntar i de kompensationskrav de får.

– Det beror på att de helt kallt räknar med att passageraren inte orkar ge sig in i en strid om de lämnar klagomålet obesvarat eller hänvisar till “force majeure”. Passagerarna har svårt att driva ärendet framåt om det ska avgöras i ett främmande land, säger Juho Eloranta, Finlandschef för det svenska startupbolaget ETAL & Partners.

Bolaget är specialiserat på att hjälpa vinddrivna flygpassagerare att få den kompensation de är berättigade till. Men mera känt än själva bolaget är deras webbsida www.ifdelayed.com/fi som på mindre än ett år har hjälpt ett tusental människor att få ersättningar av flygbolagen.

– Vem som helst kan använda tjänsten eftersom vi endast tar betalt om vi vinner talan mot flygbolaget i fråga. Man behöver inte registrera sig eller uppge något kreditkortsnummer. Först när kravet är godkänt behöver vi ett kontonummer för att kunna sätta in pengarna. Vi har fått rätt i över 90 procent av våra fall, säger Eloranta.

Total tystnad

Det är ingen rosig bild av flygbolagens ansvarsfullhet som Eloranta målar upp.

– Sanningen är den att många flygbolag helt enkelt inte frivilligt betalar ut ersättningar. Då överförs ärendet till myndigheterna i avgångslandet som alltså ska avgöra fallet. Flygbolagen litar på att kunderna inte för saken vidare till det berörda landets konsumentskyddsnämnd.

Ett konkret fall som Eloranta tar som exempel gäller ett Lufthansaflyg från Frankfurt till Helsingfors. Flyget inhiberades och fallet gällde två passagerare som blev tvungna att vänta på flygfältet i 24 timmar.

– Passagerarna begärde sin lagstadgade rätt till kompensation men flygbolaget svarade inte överhuvudtaget på responsen.

Därför vände sig passagerarna till Ifdelayed.com, som inte heller fick något svar på det klagomål som bolag­et skickade in.

– Följande steg var att vi måste inleda en process i den tyska konsumentklagonämnden. En försvårande faktor för många människor utanför Tyskland är att nämnden inte överhuvudtaget behandlar ärenden på engelska. Därför måste alla dokument översättas till tyska.

I slutändan vann Ifdelayed.com processen och de två passagerarna som anlitade tjänsten fick varsin summa på 400 euro i ersättning av Lufthansa.

– Av den summan debiterade vi 25 procent. Men om vi hade förlorat målet hade det inte kostat passagerarna någonting, säger Eloranta.

Språkbarriär

Språket är överlag ett praktiskt problem som många privata klagomål till EU-ländernas konsumentklagonämnder stupar på. Andra länder som enbart godkänner landets egna språk är Tjeckien, Italien och Portugal.

– Till vårt jobb hör att driva kompensationskrav i alla länder. Det innebär att vi skriver våra inlagor på det språk som krävs i olika fall. För varje klagomål vi driver ökar vår databas som i slutändan gör det lättare för oss att agera då många termer kan återanvändas.

Att anlita Ifdelayed.com är lätt via företagets webbsidor. Blanketten leder passageraren genom hela processen, frågar efter alla nödvändiga uppgifter och beräknar ersättningssumman.

– Man kan bra säga att vi är ett omvänt indrivningsbolag eftersom våra kunder är enskilda individer som vill ha ersättning av stora företag, säger Eloranta.

Han påpekar att företagets egenutvecklade mjukvara är en central faktor i verksamheten. Därför kan bolaget också definieras som ett IT-baserat startupbolag.

Hur placerar sig då finska flygbolag i bolagets lista över trilskande flygbolag?

– Tyvärr måste jag säga att finländska flygbolag hör till de sämsta betalarna, säger Eloranta.

Finländska flygbolag hör till de sämsta betalarna.

Extraknäck

Då bolagets kommission är 25 procent av passagerarkompensationen är bolaget inte, åtminstone ännu, någon guldgruva för ägarna. Men det ger en bra möjlighet för juriststuderande att få studiepengar.

– Allt arbete görs på distans så det är ingen skillnad var jag befinner mig så länge det finns en internetförbindelse. Det är inte så stora summor vi talar om, men det här jobbet är verkligt intressant och lärorikt för en juriststuderande som jag, säger Eloranta.

Han studerar nu juridik på tredje årskursen i Lapin yliopisto och dessutom franska vid Helsingfors universitet.

– Jag har läst franska i 16 år och inriktar på översättningsvetenskap vid universitetet. Franska är ett viktigt språk i EU och därför också ett viktigt språk för jurister, säger Eloranta.

“Sanningen är den att många flygbolag helt enkelt inte frivilligt betalar ut ersättningar.”