Haastetta uuden oppimisessa

Blogit ja kolumnit
16.06.2021 • Poliisipäällikkö

Vaihdoin hiljattain vuoden 2006 autoni samanmalliseen, mutta yhdeksän vuotta nuorempaan farmariautoon. Paljon on tekniikka tässä ajassa muuttunut.

Kun olin hakemassa autoa sovittuna päivänä, ihmettelin, kun en saanut olenkaan varsinaista avainta. Minulle sanottiin, että napinpainallus riittää. Kyselin, että miten sitten estetään auton anastaminen. Minulle kerrottiin, että ns. avaimen pitää olla auton sisällä, jotta se käynnistyisi.

Sitten vaan lähdettiin liikkeelle ja autoa tankkaamaan. Mutta eipä löytynyt bensatankin korkkia. Eipä tietenkään, kun sellaista ei ollut. Oli vain reikä, jonne bensaletkun pää työnnettiin.

Eipä löytynyt bensatankin korkkia. Eipä tietenkään, kun sellaista ei ollut.

Sitten piti peruuttaa autoa, mutta vaihdetta ei saanut siirtymään oikeaan asentoon. Ohjekirja kertoi, että samalla pitää nostaa tiettyä vipua. Ja niin matka jatkui.

Vähän matkaa ajettuani ja nopeuden noustessa näytölle ilmestyi numero viisi. En ymmärtänyt, mitä se tarkoitti. Myöhemmin selvisi, että olisi pitänyt vaihtaa isommalle vaihteelle, jotta polttoaineen kulutus vähenisi.

Kun pysähdyin liikennevaloihin, tuntui siltä, että auton moottori sammui. Ihmettelin kovasti, että mikä tälle nyt tuli, juuri hankitulle. Auto säästikin taas bensiiniä ja käynnistyi uudelleen liikkeelle lähdettäessä.

Auton mukana tuli laaja opastuskäsikirja. Niin laaja, että sen opetteleminen tulee viemään aikaa.

Auton mukana tuli laaja opastuskäsikirja. Niin laaja, että sen opetteleminen tulee viemään aikaa. On vakionopeudensäädin ja kaistavahti, rengaspaineiden valvontajärjestelmä, jne. Kun autoa ajaa vaikkapa talliin, alkavat edessä, sivuilla ja takana olevat erilaiset tutkat piipittää ja näyttää keltaisia tai punaisia varoitusmerkkejä näyttöruudulla.

Pimeään autotalliin ajettaessa syttyvät varsinaiset ajovalot. Päiväaikaan ajettaessa palavat vain jonkinlaiset huomiovalot, ellei ole kääntänyt valokatkaisijaa oikeaan asentoon. Peräkärryä vetäessään vilkut kyllä toimivat, mutta takavalot eivät.

Onneksi kuitenkin perusasiat ovat vanhalla mallilla.

En autoa ostaessani tajunnut kysellä näistä erilaisista ominaisuuksista sen tarkemmin. Niinpä nyt on vain opiskeltava asia kerrallaan.

Onneksi kuitenkin perusasiat ovat vanhalla mallilla. Auto kääntyy ohjauspyörästä kääntämällä, kytkintä käytetään vaihtamisen yhteydessä ja jarruja vauhtia hiljennettäessä tai pysähdyttäessä.