Harmillista huolimattomuutta!
Suomen rapistuvalla tiestöllä tehdään jatkuvasti erilaisia korjaustöitä. Työmaan luonteesta johtuu paljolti se, minkälaisia liikennejärjestelyjä kulloinkin tarvitaan. Joskus riittää nopeusrajoituksen vähäinen alentaminen, välillä joudutaan tekemään aivan uusi tilapäinen ajoreitti. Tällainen oli eräällä moottoritiellä, jossa oli menossa siltaremontti. Kun molemmat kaistat oli haluttu säilyttää, oli toisen kaarevan kaistan leveys vain 2,6 metriä ja toisenkin alle kolme metriä. Tällaisilla paikoilla 30 kilometrin rajoitus on paikallaan, koska suurimpien autojen leveys on 2,6 metriä.
Luulenpa, että mikään ei turhauta autolla liikkuvaa enempää kuin huonosti hoidettu liikennejärjestely. Ja varsinkin, jos autoilija huomaa tulleensa ”petetyksi”. Tällainen tilanne on usein silloin, kun jonkin työmaan valmistumisen jälkeen liikennejärjestelyt ovat purkamatta.
Ajelin alkusyksystä moottoritietä Helsingin suuntaan. Tutulla paikalla oli siltatyöstä kertova merkki, ja nopeutta pudotettiin asteittain 30 kilometriin tunnissa. Mutta silta olikin valmis.
Tällä samalla tiellä on tehty päällystystöitä jo pidempään. Matkallamme tuli eteen tietyön varoitusmerkit ja nopeus pudotettiin 50 kilometriin. Toinen kaista oli entisellään, toisen pinta oli rouhittu. Näin ajettiin yli viisi kilometriä, eikä työn tekemisestä ollut mitään havaintoa. Mielestäni nopeus olisi aivan hyvin voinut olla 80 kilometriä.
Seuraavalla Helsingin reissulla päällystystyö oli edennyt, kuten myöhemmin huomasin, melkein loppuun. Ensin oli kuitenkin ajettava lähes 20 kilometriä päällystettyä, mutta lopullista kaistojen välistä viivaa vailla olevaa tietä 80 kilometrin rajoituksella. Sitten oli taas 50 kilometrin rajoitus, ja lopuksi valmiiksi päällystetty tie 100 kilometrin rajoituksella. Moni, joka tiesi nämä järjestelyt, ajoi ikään kuin rajoituksia ei olisi ollutkaan. Kun työmaa loppui, alkoi vanha, huonokuntoinen tieosuus ja nopeus 120.
Tilanne herättää kysymyksiä. Onko ohjeistuksissa muutettavaa? Miten asiat hoidettaisiin paremmin, jotta autoilijoilla olisi reaaliaikainen, oikea tieto? Se lisäisi varmasti liikennesääntöjen mukaista ajamista.