Käyttää poikkeuksellisen paljon aikaa ”talon sisäisenä konsulttina” toimimiseen. Juttelee henkilöstön kanssa, sparraa niin nuoria kuin kokeneita kollegoita, antaa juristeille kaiken tukensa. Päästäkseen juttelemaan hänen kanssaan ei tarvitse jonottaa ovella vuoronumeron kera.
Näin kuvailee Johanna Rantanen omaa tapaansa toimia, joka paljastuu sangen avoimeksi.
– Olen esimiehenä helposti lähestyttävä. Täällä on poikkeuksellisen vähän hierarkiaa, eivätkä perinteiset tittelit näy arjen työssä.
Täällä on poikkeuksellisen vähän hierarkiaa, eivätkä perinteiset tittelit näy arjen työssä.
Rantanen siirtyi syksyllä 2019 Dottir Asianajotoimisto Oy:n toimitusjohtajaksi. Hän aikoo suunnata työpanostaan erityisesti yrityksen sisäiseen kehitykseen. Asetelma ”juristit ja muu toimiston henkilöstö” ei kuulu yrityksen toimintatapoihin.
– Haluan luoda aidon toimintakulttuurin, jossa kaikki henkilöt ovat tärkeitä ja tasavertaisia tehtävänimikkeestä riippumatta. Kaikki tekevät yhdessä työtä firman ja asiakkaiden eteen.
On hienoa, kun jokainen voi olla täällä täysin oma itsensä.
Rantanen näkee toimintakulttuurin olevan etu markkinoilla, lopputuotteet kun ovat asianajotoimistoilla pitkälti samantyyppisiä.
– Se, miten olemme ja toimimme täällä, heijastuu asiakastyöhön. On hienoa, kun jokainen voi olla täällä täysin oma itsensä. Voimme lähestyä asiakkaankin asiaa konstailemattomasti.
Toimitusjohtajan työ on johtamista ja asiakastyötä
Toimitusjohtajana Rantanen jakaa työaikansa karkeasti puoliksi yrityksen johtamisen ja kehittämisen sekä asiakastyön kesken. Hänen tyypilliseen työpäiväänsä sisältyy yksi asiakaspalaveri, joka voi liittyä esimerkiksi sopimusneuvotteluun tai uuden asiakkaan hankintaan.
Rantanen työskentelee päivittäin myös toimeksiantojen parissa ja luonnostelee esimerkiksi IT-sopimuksia asiakkaille.
– Olemme vielä pieni toimisto, ja koen tärkeäksi olla mukana asiakastyössä. Samalla pidän omaa ammattitaitoani yllä.
Koen tärkeäksi olla mukana asiakastyössä. Samalla pidän omaa ammattitaitoani yllä.
Dottirin pääkohderyhmänä ovat teknologiayritykset tai toimintaansa digitalisoivat perinteisemmät organisaatiot, joiden tarpeita juridinen osaaminen tukee. Teknologia on kasvava erikoisala.
Sisäisen toimintakulttuurin rinnalla yritys on lähtenyt omalle polulleen myös yrityskuvan rakentamisessa. Vaikutteita ja inspiraatiota siihen on haettu muilta aloilta ja omasta asiakaskunnasta.
– Tavoitteemme on ollut rakentaa yhdessä ajattelun ja tekemisen kulttuuri. Filosofiamme lähtee siitä, että osakkaat eivät omista asiakkuuksia, vaan ne ovat firman asiakkuuksia.
Liikejuridiikkaa modernilla otteella
Nuorena juristina Rantanen ei missään vaiheessa miettinyt ryhtyvänsä yrittäjäksi. Kun hän 28-vuotiaana toimi lakimiehenä Boreniuksella, yrittäjyys tuli kuitenkin kolkuttamaan ovelle.
Niinpä hän ja viisi muuta nuorta juristia, joista kaikkia hän ei edes tuntenut, perustivat Dottirin vuonna 2016.
– Oli riskialtis veto hypätä ison organisaation suojasta uuteen tuntemattomaan. Työkokemusta oli vähän ja asiakkaita nolla. On pitänyt mennä kaduille ja asettaa itsensä alttiiksi asioille, mitä ei isossa organisaatiossa olisi samalla tavalla tapahtunut.
On pitänyt mennä kaduille ja asettaa itsensä alttiiksi asioille, mitä ei isossa organisaatiossa olisi samalla tavalla tapahtunut.
Sattuman kautta toisensa löytäneet osakkaat ovat uskoneet kuitenkin asiaansa. Henkilöstöä on nyt 28, ja vuonna 2018 Dottir takoi 3,2 miljoonan euron liikevaihdon. Hieman yllytyshulluksi itseään kuvaileva Rantanen paljastaa Dottirin menestysreseptin.
– Lähdimme tekemään liikejuridiikkaa modernilla otteella nykyliike-elämän tarpeita vastaavaksi. Kyseenalaistimme olemassa olevat toimintamallit ja halusimme tuoda Espalle jotakin uutta.
Dottirin ensimmäisenä toimitusjohtajana aloitti Antti Innanen, yksi perustajaosakkaista. Hänen roolinsa Rantanen näkee selkeästi uuden aloittajana ja perustan rakentajana. Kun toimitusjohtajan pesti tuli tarjolle Rantaselle, päätös oli selvä sillä sekunnilla.
– Dottir on minulle sydämen asia, olen elänyt ja hengittänyt yritykselle. Olemme aikuistuneet firmana, löytäneet paikkamme markkinalla ja elämme kovan kasvun aikaa. Nyt on hyvä vaihe keskittyä toimintatapojemme kirkastamiseen ja yhtenäistämiseen sekä henkilöstön viihtymiseen.
Oman jaksamisen peruspilari
Hyväksi lukijaksi ja kirjoittajaksi tunnustautuva Rantanen mieli alun perin toimittajakouluun. Abivuonna hänet valtasi kuitenkin halu näyttää itselleen, että hän pääsee opiskelemaan oikeustieteelliseen.
Työura lähti kehittymään tuttua juristin latua, kunnes yrittäjän elämä otti hänestä tiukan myötäotteen.
– Eihän tämä maailman tavallisin urapolku ole, mutta kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Takana on paljon valvottuja öitä ja stressiä, joiden myötä sietokyky kestää nyt paremmin työelämän ja elämänkin paineita.
Liikejuristin työssä pitää välillä joustaa, mikä tarkoittaa päivien venymistä ja iltatöitä. Rantanen myöntää, että hän ei ole paras esimerkki työn ja elämän yhteensovittamisessa. Oman jaksamisensa peruspilarin hän on silti valanut.
Ole armollinen itseäsi kohtaan.
– Ole armollinen itseäsi kohtaan. Myönnä oma inhimillisyytesi ja opi nauramaan itsellesi.
Tuota periaatetta hän noudattaa yhtä lailla omassa esimiestyössään. Kun osaa tunnistaa ja myöntää itselleen omat ja toisen henkilön vahvuudet ja heikkoudet, on henkilöstön jaksamiseen hyvä pohja olemassa. Kukaan kun ei ole täydellinen kaikessa.
Katso videolta Johanna Rantasen vinkki jaksamisesta.