Juristi Junkola mielii seuraavaksi hulluuden kimppuun
Aapo Junkolalla, varatuomarilla ja kirjallisuusmiehellä, oli aikuiselämässään aika kova startti. 24-vuotiaana lainopin kandidaatiksi. Ja perään paitsi kärä-jien istumiset Ikaalisissa, myös puolessa vuosikymmenessä nippu kaunokirjoja, ynnä valtion kirjallisuuspalkinto. – Olin niin kauhean nuori, Junkola pohtii nyt, 68-vuotiaana, juridiikanopintojen aloitusajankohtaa. Kunnianhimoiset vanhemmat, jotka olivat molemmat päätyneet Helsingistä Tampereelle historian lehtoreiksi, halusivat pojan akateemiselle opintielle jo 16-vuotiaana. – Ei ollut paljon miettimistä. Vanhemmat tykkäsivät, että se sopii minulle. Näin muistelee Junkola – virallisemmin Niemi-Junkola – päätymistään Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen. Aapo Junkolan isänhän muistaa Suomen kouluja käynyt kansa historian oppikirjasta, jonka isä kirjoitti nimellä K. V. Niemi yhdessä Gunnar Sarvan kanssa. Murhan määritelmä muuttui – En osannut riittävän vakavasti suhtautua, kuvaa Junkola hieman ennenaikaisia juridiikan opintojaan. Sopineekin kuvaan, että nuori juristiopiskelija käynnisti rinnalla sivuopinnot estetiikan ja nykyiskansain kirjallisuuden sekä toisaalta sosiologian kimpussa. Varsinkin estetiikan approbaturin saavuttaminen oli hänelle helppoa. Estetiikkaan Junkolaa vihki nuoruusvuosien kotitalokin: Kustaa Hiekan säätiön talo yksityisine taidemuseoineen, siinä Tampereen Aleksanterin kirkkoa vastapäätä. Isä päätyi Tampereella säätiön oto-intendentiksi. – Olen saanut varsin perusteellisen taidekasvatuksen, Junkola viittaa Hiekan talon kotiperintöönsä. Nuorena monilahjakkuus Aapo Junkola omaksui rakkaudekseen myös klassisen musiikin. – Olen soittanut viulua koko ikäni, hän sanoo. Ja arvioi oppineensa musiikista jopa enemmän kuin juridiikasta tai kirjallisuudesta. Opiskeluvuosinaan Junkola istui käräjiä Ikaalisissa, silloisessa Satakunnassa, nykyisellä Pirkanmaalla. Käräjäpäiviä kertyi peräti 64, muistaa haastateltava. Sitten seurasi pari vuotta Tampereen raastuvassa syyttäjänä ja oikeusneuvosmiehenä. Kunnes vapaan kirjailijan ura vei. Vapaana kirjailijana Junkola kirjoitti muun muassa ”teospariksi” luonnehditut romaanit Lintujen aika ja Varjojen aika. Kolmas osa jäi puuttumaan hänen kaavailemastaan trilogiasta. Vaikka Junkola nostaakin kirjallisesta työskentelystään käännökset – kuten Sapfon runot – kaikkein korkeimmalle, on hän myös mm. Lintujen aikaan tyytyväinen. – Se oli oikeastaan ensimmäistä oikeuslaitoksen kritiikkiä. Eihän kukaan uskaltanut semmoista kirjoittaa, Junkola viittaa tuon ajan normeihin. Varjojen ajan merkitys oli kirjoittajasta itsestään siinä, että kirja tuli nostaneeksi uudella tavalla esiin, mikä ero on murhalla ja tapolla – tai mitkä oikeastaan ovat murhan tunnusmerkit. Kun noihin asti oli tähdennetty murhan ns. premeditaatio-luonnetta, halusi Junkola nostaa esiin, että murhaa leimaa teon erityinen raakuus. Eli kuten Junkola asian muotoilee: ”Teon raakuuden on oltava kvalifioiva tekijä”. Sittemmin lainsäädäntöä muutettiinkin tuon raakuuden noteeraavaan suuntaan. Varjojen ajasta napsahti Junkolalle valtion kirjallisuuspalkinto. Tuomarit ”sokean samanmielisiä” Kymmenen vuotta myöhemmin Junkola oli palannut Tampereen kaupunginviskaaliksi. Juristin ura oli vetänyt takaisin. Kirjallisuudesta puolestaan työnsi poispäin ajan ilmapiiri: – Tuli se 70-luku ja se äärivasemmistolaisuus. Minut katsottiin oikeistolaiseksi, jota en ole. Kaupunginviskaalin uraa kesti vuoteen 1998, jolloin Junkola jäi eläkkeelle. Viime työvuosinaan hän ehti kokea käräjäoikeuden uudet toimitilat Tampellan vanhassa teollisuusrakennuksessa Tammerkosken kansallismaisemassa. Junkola muistetaan viskaalina, jonka perusilme ei salissa paljon hetkunut. – Oikeussalissa kuuluu olla totinen; sehän on käyttäytymisnormi! Ei siellä voi naureskella asioille, jotka ovat toisille haudanvakavia, Junkola kertoi taannoin 60-vuotishaastattelussaan Helsingin Sanomissa. Mutta tyynen kuoren alla liikkui paljon ajatuksia – ja ehkä nimenomaan oikeudenkäytöstä. Tätä ajatustyötä on kirjaantunut Junkolan kiintoisaan teokseen Muistelus, jonka Kauppakaari julkaisi 2001. Kirjassa oikeus saa välillä kuulla kunniansa. Esimerkiksi oikeuslaitoksen vanhoillisuus on usein emeritusviskaalin maalitauluna. Lukijalla on monin kohdin hauskaa. Haastattelussa Junkola haluaa alleviivata, että häntä kismittää erityisesti tuomarikunnan ”sokea samanmielisyys”. – Tuomarit itsessään ovat hyviä. Mutta se, että he ovat aina joka asiasta samaa mieltä, se on uhkaavaa, Junkola sanoo. Ja lisää, että yleisesti kyllä tiedetään, mitä väärästä samanmielisyydestä maailmassa voi seurata. Tuomareiden käytökselle voi olla ominaista, että uusi kollega otetaan käräjäoikeudessa vastaan tyytyväisyyttä hyristen, jos hän niin sanotusti sopeutuu. – Sopeutuminen ei ole minusta mikään kriteeri, Junkola kommentoi. – Tai muutamat mätämunatkin mahtuvat muutoin kelpo tuomarijoukkoon, kun kukaan kollegoista ei reagoi. Entäpä tuomarien asenteellisuus? – Me kuvittelemme, että meillä ei ole nykyisin asenteita. Että niitä esiintyi vain jossain Jeesuksen oikeudenkäynnissä. Meillä on asenteita, niin kuin tuomareilla minä aikana tahansa. Muistelus-teoksessaan Junkola käsittelee pitkään oikeudenkäyntiä, joka tunnettiin Tampereen käräjäoikeuden käytävillä ns. Thai-murhana. Miehensä kanssa Thaimaassa lomaillut suomalaisnainen sai kovan tuomion, ja ”häneltä meni kaikki”, kuten Junkola asian ilmaisee. Laiha lohtu, että hovioikeus sittemmin vapautti naisen. Junkolaa, -joka ei itse aikanaan ollut tuossa prosessissa mukana – on jäänyt kismittämään, miten tuo oikeudenkäynti ”keskittyi aivan vääriin asioihin”. Kuten detaljeihin siitä, miten eri aineiden eri pitoisuudet ihmisen elimistössä vaikuttavat. ”Oikeudenkäynti ei ole teatteria” Urho Kekkonen oli taannoisessa oikeuslaitosta ravistelleessa puheessaan Junkolan mielestä paljolti oikeassa. – Oli aika oikein sanottu, että lakimiehet ovat seisovan veden vartijoita. Junkolaa huvittaa yhä, kun taannoin erään hovioikeuden edustajat eivät suostuneet pitämään valokopiota oikeana kopiona; koneella kirjoitettu se kopion olla piti. Nykyään Junkola arvioi oikeudenkäytön olevan asiakasystävällisempää ja nopeampaa kuin ennen. Vaikka toisaalta oikeuslaitoksen sisällä työt ovat lisääntyneet huomattavasti. Mitä emeritusviskaali ajattelee yhdysvaltalaisesta oikeuskulttuurista? Ainakaan televisiokameroita ei Junkola suomalaisiin oikeussaleihin hevin päästäisi. – Ei se mitään teatteria ole. Ujompi ihminen ei sellaisessa touhussa pärjää. Anneli Jäätteenmäen ja Martti Mannisen oikeudenkäynnissäkin Junkola olisi syyttäjän housuissa ottanut jämäkämmän otteen: – Olisin estänyt näiden vaalipuheiden pitämisen kameroiden edessä. Syyttäjä ei hoitanut tehtäväänsä asianmukaisesti. Silti kirjailija hänessä ihmettelee, että oikeuden pöytäkirjoja ei ole juuri käytetty kaunokirjallisuudessa – suurin piirtein häntä itseään lukuun ottamatta. Noissa pöytäkirjoissa kun piillee valtava määrä kiintoisaa aineistoa. Junkolalla on suunnitteilla kertomuskokoelma. – Aion käsitellä ihmisen hulluutta. Haastateltava viittaa kirjailija Veijo Mereen, joka hiljan alleviivasi televisiossa juuri tätä puolta ihmisessä. Matkakohteista Junkolaa vetää tällä hetkellä eniten Japani. Hän haluaisi uusia 1960-luvun Japanin-matkansa; vieden kyllä mukanaan myös Kirsti-vaimonsa. Mutta kesän tullen hän pyrkii taas Rauman suuntaan. Hänellä kun on niillä vesillä odottamassa purjevene. Sukujuuret johtavat Pyhämaalle, lähelle Raumaa.
|