Miksi oopperassa on juristi? Tämä on yleisin kysymys, kun Lotta Niemelä kertoo työpaikastaan. Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa juristeja on kaksi: pääjuristi ja työsuhdejuristi. Niemelä on työsuhdejuristi, ja hänen esihenkilönään toimii henkilöstöpäällikkö. Heidän lisäkseen HR-tiimiin kuuluu HR-asiantuntija.
Seuraavan yllätyksen kyselijälle Niemelä tarjoaa, kun hän kertoo työpaikkansa henkilöstömäärästä. 550 pääosin vakituista kuukausipalkkaista työntekijää sekä 700–800 freelanceria ja tuntityöntekijää merkitsee Suomen suurinta kulttuurialan toimijaa. Tai taidelaitosta, kuten talossa sanotaan.
– On monelle yllätys, kuinka iso talo on. Tämä on ihmisvaltainen ala, täällä on iso orkesteri ja kuoro, tanssijoita, oma lavastamo ja puvusto sekä näyttämötekniikan ja monien muiden eri alojen työntekijöitä.
Työntekijöiden ja työalojen kirjo tarkoittaa lukuisia erilaisia työehtosopimuksia.
Työntekijöiden ja työalojen kirjo tarkoittaa lukuisia erilaisia työehtosopimuksia. Niemelä vastaa niistä työssään. Hän soveltaa kymmentä eri työehtosopimusta, joista kahdeksan on talokohtaisia. Neuvottelukumppaneina on neljä ammattiliittoa: Muusikkojen liitto, Toimihenkilöliitto Erto, Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme.
– Työnantajapuolella kumppani on Palvelualojen Työnantajat PALTA. Siellä meillä on käytössämme kaksi nimettyä asiantuntijaa.
Neuvotteluita, kehittämistä ja konsultointia
Korona on tuonut mukanaan Teamsin, mutta Niemelä pitää enemmän kasvotusten käydyistä neuvotteluista. Varsinaisesti hybridi on tämän päivän sana, eli kohtaamisia niin kasvotusten kuin Teamsin välityksellä.
Niemelä arvioi viettävänsä 70 prosenttia työajastaan palavereissa ja neuvotteluissa. Oman tiimin kanssa kokoonnutaan säännöllisesti viikoittain katsomaan, mitä on menossa ja tulossa.
– Kun olemme tässä vierekkäisissä huoneissa ovet kutsuvasti auki, huikkailemme usein asioita toisillemme ja kysymme apua.
Kun olemme tässä vierekkäisissä huoneissa ovet kutsuvasti auki, huikkailemme usein asioita toisillemme ja kysymme apua.
Erilaisissa palkkaustyöryhmissä Niemelä on mukana päälliköiden ja työntekijöiden edustajien kanssa.
– Tavoitteena on kehittää paikallisesti työehtosopimusten palkkausjärjestelmiä.
Johdon konsultointi sekä päälliköiden ja esihenkilöiden neuvonta on kiinteä osa Niemelän arkea. Hän auttaa ja sparraa heitä työsuhteisiin ja työoikeuteen liittyvissä asioissa. Niemelä toimii myös vuoropuhelukokouksissa sihteerinä ja vastaa yhteistoiminnasta yhdessä henkilöstöpäällikön kanssa.
– Muutoksia ja uudistuksia on aina, mikä tietää jatkuvaa vuoropuhelua ja tarvittaessa muutosneuvotteluja.
Eikä tässä vielä kaikki, sillä in-house-toimintona hoidettava palkkahallinto tietää Niemelälle jatkuvaa yhteydenpitoa myös sen henkilöstön suuntaan. Ja koska hän haluaa keskustella asioista kasvotusten, tapaamisia riittää.
Live-palaverit ovat parasta.
– Kieltämättä välillä puuduttaa, kun siirtyy neukkarista ja palaverista toiseen. Joskus tuntuu vaikealta orientoitua seuraavaan aiheeseen. Mutta live-palaverit ovat silti parasta.
Läsnä oleva toimistoihminen
Kun Niemelän arkeen lisätään vielä TES-tulkintoihin liittyvät erimielisyysprosessit, jotka onneksi johtavat harvoin oikeusasteisiin, alkaa työsuhdekokonaisuus olla valmis. Unohtamatta mielenkiintoisia tietosuoja-asioita.
Sidosryhmien joukko on laaja ja kattaa kymmeniä ihmisiä sisäisistä luottamus- ja esihenkilöistä johtoon ja tiimiläisiin sekä ulkoisiin työntekijä- ja työnantajajärjestöjen edustajiin. Aikaa tulee löytyä vielä itsenäiseen puurtamiseenkin.
– Sähköpostikyselyitä tulee paljon, ja kirjalliselle työllekin pitää varata oma aikansa.
Oman mielenkiintonsa työhön tuovat käytössä olevat työkielet, suomi ja englanti. Johtoryhmässä käytetään vain englantia. Ooppera on hyvin kansainvälinen työyhteisö, sillä talossa työskentelee 34:n eri kansallisuuden edustajia. Niemelälle tämä sopii, sillä näin kielitaito pysyy hyvin yllä.
Työyhteisö on tärkeä vuorovaikutuksen kannalta. On kiva, kun on porukkaa ympärillä.
Polkupyörällä kymmenessä minuutissa töihin polkeva Niemelä tunnustautuu toimistoihmiseksi. Niinpä hän tekee etätöitä vain päivän verran viikossa. Tämä on talon tapa, suurin osa työntekijöistä tekee läsnätyötä.
– Työyhteisö on minulle tärkeä vuorovaikutuksen kannalta. On kiva, kun on porukkaa ympärillä.
Pykälän vierailu ohjasi juristiksi
Espoossa syntynyt ja jo nuorena helsinkiläistynyt Niemelä mietti lukioaikana valtio- ja oikeustieteiden sekä historian opiskelua. Ainejärjestö Pykälän edustajien vierailu koululla lakitiedon kurssin yhteydessä sai hänet tekemään valintansa. Hän valmistui oikeustieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta 2013.
Etelä-Savon käräjäoikeudessa myöhemmin suoritetun auskultoinnin myötä hän kantaa myös varatuomarin titteliä. Ensimmäinen työpaikka oli Matti Penttisen asianajotoimisto, jossa hän työskenteli jo opiskeluaikana. Viestinnän keskusliitto, nykyään Medialiitto, sekä Dittmar & Indrenius tulivat nekin tutuiksi ennen Oopperaa.
– Täällä oli paikka auki, ja mietin, että aina voi hakea. Täällä sitä ollaan, ja seitsemäs näytäntövuosi on alussa. Aloitin työt elokuussa 2018.
Kun toimittaja norkoili hetken naapurihuoneen ovella, sieltä kuvailtiin Niemelää seuraavasti: fiksu, osaava, perusteellinen, tarkka, ratkaisukeskeinen; huikea kollega, joka ottaa toiset huomioon ja omaa vahvat sosiaaliset taidot. Kuulostaa oikein sopivalta monialataidetalon työsuhdejuristilta.