Kolmas käsi ja silmä, please!

Oikea käsi kännykän kanssa korvalla, vasen käsi ratissa. Vasemman käden irrotus ratista ja kännykän siirto siihen. Vaihteen siirto oikealla kädellä. Kännykän siirto oikeaan käteen, vasemmalla kädellä kiinni ohjauspyörästä. Auton nopeuden kiihdytys ja vaihtaminen suuremmille vaihteille, jolloin kädet tekevät samat liikkeet toistuvasti ja auto on ”automaattiohjauksella” aina ajoittain. Liikenteen hidastuminen ja uudelleen nopeutuminen samoine toimenpiteineen. Uuden numeron valinta, jolloin katse pelkästään kännykässä. Kadun kaartuessa oikealle auto lähestyy uhkaavasti viereisen kaistan ajoneuvoja niihin kuitenkaan osumatta.

Istun kaupungin useampikaistaista katua pitkin etenevässä kaukoliikenteen bussissa ikkunan vieressä ja minulla on näköalapaikka edellä kuvattuun tapahtumasarjaan. Kyseessä ovat varmaan tosi tärkeät puhelut ja palava kiire kohteeseen, kun matkaa ei voi keskeyttää tilapäisesti eikä puhelua lopettaa. Tai sitten ei.

Matka etenee useita kilometrejä ja kestää kymmenkunta minuuttia. Tilanteen näkevät monet muutkin. Koputtaapa joku linja-auton ikkunaankin, tuloksetta.

Toinen poikkeava ”temppu” sattui silmään istuessani moottoritiellä ajavassa bussissa. Ohittaessamme rekka-autoa näin, miten sen kuljettaja puhui puhelimeensa, mutta hän ohjasi autoaan pitämällä molempia jalkojaan ratissa. Saattoi samalla venyttää vähän jäseniään. Vakionopeudensäädin oli varmaankin päällä.

Tällaiset tapahtumat eri muodoissaan ovat valitettavan yleisiä eikä kukaan voine väittää, että ne eivät vaarantaisi ainakin muiden liikkujien turvallisuutta. Mutta mitä asialle olisi tehtävissä? Toisiko suunnitteilla oleva liikenteen ”virhepistejärjestelmä” asiaan parannusta? Kortin menettäminen määräajaksi saattaisi purra tehokkaammin, sillä pelkällä rikesakolla ei asiaa ole saatu yhtään parempaan suuntaan. Yksi tapa olisi kokeilla joskus aiemmin puolitosissani tekemääni esitystä.  Kännykkä otettaisiin takavarikkoon määräajaksi. Luulen, että tämän keinon käyttöönotto lopettaisi ajon aikana puhumisen muutamassa kuukaudessa, kun julkisuutta käytettäisiin sopivasti hyväksi.

Jos ihminen olisi alkujaan tarkoitettu ajamaan autoa samanaikaisesti kännykkään puhumisen kanssa, hänellä olisi kolme kättä ja kolme silmää.