Kolmen kohdan lista lehtemme tulevaisuudesta – ”Numero 3 varma!”
Olemme lukijoina tottuneet mediassa yleistyneeseen tapaan laatia otsikoita, joissa asioita listataan napakoiksi luetteloiksi: ”Viisi vinkkiä uralle”, ”Kolme kikkaa palkkaneuvotteluihin”, ”Viisi aikamme suurinta uhkaa”.
Otsikoita on turhankin helppo parjata vain klikkien kalasteluksi. Ne kertovat ylipäätään ajastamme.
Myös suorat sitaatit ovat yleistyneet otsikoissa: ”En olisi ikinä uskonut”, ”Yllättävää, että tätä ei ole huomattu”, ”Olen kauhistunut”…. Näin ilmiöt saavat jo otsikossa inhimillisen sanoituksen ja kokemusasiantuntijan suusta värikkäämmän ilmaisun kuin mitä pelkät faktat puoltaisivat.
Otsikoita on turhankin helppo parjata vain klikkien kalasteluksi. Ne kertovat ylipäätään ajastamme. Hukumme eri kanavista tuleviin viesteihin. Kyllä me Juristiuutistenkin toimituksessa saamme miettiä, kuinka moni tarttuu lehteen, kääntää sivua ja jaksaa lukea työllä laaditun jutun loppuun. Tylsä aikakauslehden teksti jää helposti kokonaan lukematta.
Näitä kysymyksiä olemme pohtineet erityisesti kuluneen syksyn aikana, kun suunnitellemme Juristiliiton mediasisällön uudistusta ensi vuodelle.
Olemme kehittämässä journalistista tekemisen tapaamme entistä kiinnostavammaksi, mutta lupaamme vastuullisia otsikoita ja sisältöjä.
Ensinnäkin vuonna 2025 luvassa ei ole vain printtiä, vaan yhä enemmän eri sähköisissä kanavissa julkaistavaa journalistista sisältöä.
Toiseksi: lehden printtiversio on uudistumassa, mutta ei katoamassa. Olemme keränneet kuluvana vuonna lukijapalautetta ja postiluukusta putoavalla sisällöllä on yhä vahva paikkansa.
Niin, ja se otsikossa luvattu listan kolmas kohta. Olemme kehittämässä journalistista tekemisen tapaamme entistä kiinnostavammaksi, mutta lupaamme vastuullisia otsikoita ja sisältöjä.
Kirjoittaja on Juristiuutisten päätoimittaja, janne.laukkanen@juristiliitto.fi, @LaukkanenJanne