Kuka kannusti sinua juristiksi?
Lukion opinto-ohjaajallani oli melko suoraviivainen suhtautuminen oppilaidensa urasuunnitelmiin. Hän pyysi meitä aika ajoin kirjoittamaan paperille, millaisia koenumeroita olimme saaneet eri aineista. Lisäksi paperille tuli kirjoittaa, mitä opintoja kukin kaavaili itselleen lukion jälkeen.
Papereita tutkien opinto-ohjaaja antoi sitten uraneuvojaan.
Jos matematiikan kokeen numero oli kehno, hän kehotti unohtamaan tekniset alat ja lääketieteen. Historian ja äidinkielen numerot korreloivat hänestä vahvasti oikeustieteen opintomenestyksen kanssa.
Jos mikään edellä mainituista aineista ei sujunut, ei edessä voinut olla kovinkaan merkittävä akateeminen tulevaisuus. Rima oli siis… korkealla.
On todella merkityksellistä, millaisista opiskeluvaihtoehdoista lukioikäiset saavat kuulla taustoistaan riippumatta.
Helsingin Sanomat uutisoi marraskuun lopussa siitä, miten maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat aliedustettuina korkea-asteella.
”Opinto-ohjaus ohjaa edelleen maahanmuuttajataustaisia ammatilliseen koulutukseen enemmän kuin korkeakoulupolulle”, sanoo uutiseen haastateltu projektijohtaja Heidi Stenberg Metropolia-ammattikorkeakoulusta.
Helsingin kaupungin kouluissa jo joka kuudennen opiskelijan vanhemmat ovat syntyneet ulkomailla.
On todella merkityksellistä, millaisista opiskeluvaihtoehdoista lukioikäiset saavat kuulla taustoistaan riippumatta ja mihin suuntaan lähipiiri – vanhemmat, ystävät ja koulu – kannustaa.
On tärkeää, että oikeustieteellisen hakijajoukossa on nuoria mahdollisimman monipuolisilla taustoilla.
Oikeustieteellisessä ei ole hakijapulaa. On kuitenkin tärkeää, että hakijajoukossa on nuoria mahdollisimman monipuolisilla taustoilla.
Kynnyksen alentamiseksi Lakimiesliitto järjesti syksyllä yhdessä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOLin kanssa ensimmäisen Oikeusguru-kilpailun. Voittajan haastattelu löytyy täältä.
Vain moniäänisyyttä arvostaen ymmärrämme toisiamme.