Liikenneturvallisuutta vai rahastusta?

Tätä ovat monet tuttavat aprikoineet luettuaan heinäkuussa uutisia sakottamiskynnyksen mahdolliseen alentamiseen liittyvistä keskusteluista. Niissä on mietitty sakotusrajan laskemista viiden kilometrin ylinopeuteen, kun se tällä hetkellä on kolmen kilometrin varmuusvähennys mukaan luettuna 11 kilometriä. Lisäksi rike- ja päiväsakkojen summat kaksinkertaistettaisiin. Autoliitto oli nostanut asiasta ”mekkalan” ja todennut liikennevalvonnan olevan muuttumassa rahankeruuksi.

Se on tietenkin itsestään selvää, että liikennevalvonnalla on yleisesti ottaen merkittävä rooli liikenneturvallisuudessa. Toisaalta millään valvonnalla ei voida estää kaikkia onnettomuuksia. Näitä ovat esimerkiksi liikenteessä tehdyt itsemurhat. 

Liikenneturvallisuuden yleistilaa ei voida tarkastella pelkästään liikennerikkomusten määrän pohjalta. Tämän vuoden alkupuolella niiden määrä on joillakin alueilla pudonnut jopa neljänneksen viime vuodesta. Kyse on pääosin valvonnan vähenemisestä.

Jos liikennevalvontaan käytettävät resurssit ovat liian niukat, pitäisikö asioita asettaa tärkeysjärjestykseen? Mitkä tahalliset teot liikenteessä ovat kaikkein vaarallisimpia?  Omasta mielestäni niitä ovat rattijuopumukset, huumeissa ajaminen ja merkittävällä ylinopeudella ajaminen. Miten suunnitelmat pienimpien ylitysten rangaistavuuden lisäämisestä tätä palvelevat? Onko sama rangaistavuuden raja perusteltu sekä 30 km:n että 120 km:n nopeusalueella?

Poliisilla on käytössään runsaasti automaattiseen liikennevalvontaan liittyvää välineistöä. Joidenkin tietojen mukaan kameroita on koko ajan ”varastossa”, koska niiden kaikkien ”tuotoksia” ei ehdittäisi käsittelemään. Kuitenkin poliisi lähettää ylinopeuteen liittyviä huomautuskirjeitä sakotusrajan alittavista nopeuksista. Eikö järkevämpää olisi pitää kaikki kamerat tolpissa ja säätää valokuvauksen nopeusraja niin korkeaksi, että nämä kaikki ”törkeät” ylitykset ehdittäisiin käsitellä.

Itse koen, että alinopeuskin voi vaarantaa liikenneturvallisuutta lisätessään ohittamishaluja. Kun monissa autoissa nopeusmittari näyttää yli viisi kilometriä liian suurta nopeutta­, ajaisivat nämä ”varman päälle” ajavat helposti 10–15 kilometrin alinopeutta. Oman auton tilannetta ei välttämättä tiedetä, kun tarjolla on kovin vähän nopeusmittarin tarkistusmahdollisuuksia.  

Mutta kaikesta huolimatta toivotaan, että tehtävät ratkaisut lisäävät turvallista liikkumista!