Pakollako kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan?
Eduskunnan tarkastusvaliokunta on 1.12.2017 julkaisemassaan mietinnössä 9/2017 eduskunnan budjetti- ja valvontavallasta pitänyt perusteltuna, että eduskunnan valiokuntien tietojensaantia koskevia valtuuksia vahvistetaan. Ehdotuksen mukaan kuka tahansa voitaisiin velvoittaa tulemaan kuultavaksi mihin tahansa valiokuntaan ja pysymään kuultaessa totuudessa. Valiokunnan puheenjohtajan Eero Heinäluoman mukaan tiedossa on ainakin yksi tapaus, jossa kuultavaksi pyydetty on kieltäytynyt kunniasta. Helsingin Sanomien tietojen mukaan tämä henkilö olisi ollut Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos, jota valiokunta olisi halunnut kuulla kansainvälisestä veronkierrosta ja veroparatiisien käytöstä.
Tarkastusvaliokunnan harmi Wahlroosin poisjäämisestä on ymmärrettävä, mutta valiokunnan omaa ilmaisua käyttäen työkalujen riittämättömyydestä esitetyt toiveet ovat kohtalaisen kovia. Ne vaatisivat
lainsäädäntötoimia, joissa tulisi määrätä sanktiot velvoitteiden sivuuttamisesta ja tarvittaessa myös pakkokeinoista. Velvoite pysyä totuudessa olisi erikoinen, kun on kysymys tulevasta lainsäädännöstä.
Suomessa noudatettava laaja asiantuntijakuuleminen on eurooppalainen harvinaisuus. Niinpä esimerkiksi Ruotsissa kuullaan valiokunnissa lähinnä valmistelevia virkamiehiä ja heitäkin (poliittisen) valtiosihteerin myötävaikutuksella. Etutahot toki vaikuttavat lainsäädäntöprosessiin, mutta niiden edustajia ei tavallisesti kuulla valiokunnissa.
Suomessa virkamiehet käyvät valiokunnissa ex officio, eivät kuitenkaan eduskunnan vaan omien työnantajiensa velvoittamina. He esittävät työnantajansa näkemyksiä, elleivät erikseen ilmoita kertovansa omaa näkemystään. Etutahojen edustajien rooli on samantyyppinen. Vaikka vaikuttaminen tapahtuu tehokkaimmin silloin, kun hallituksen esitystä ei vielä ole, eri etutahot, kuten edunvalvontajärjestöt, haluavat yleensä olla edustettuina asiantuntijakuulemisessakin.
Muiden henkilöiden saapuminen eduskuntaan kuultavaksi riippuu heistä itsestään. Niinpä esimerkiksi yliopisto ei voi velvoittaa tutkijoita käymään valiokunnissa, ellei tätä ole sisällytetty asianomaisten työsuunnitelmaan. Yliopistoilla ei ole kantaa lakihankkeisiin, elleivät ne koske yliopistoa itseään. Tutkijat saavat esittää käsityksensä muista lakihankkeista vapaasti niin eduskunnassa kuin muuallakin.
Tutkija voi pitää kuulluksi tulemista valiokunnassa suurena kunniana. Se tarjoaa myös mahdollisuuden seurata asian käsittelyä läheltä ja vaikuttaakin siihen. Perustuslakivaliokunnassa asiantuntijoiden vaikutusmahdollisuudet ovatkin suuret, jopa niin suuret, että satunnaista valiokunnassa kävijää saattaa hirvittää, miten paljon painoa voidaan antaa lausunnolle asiassa, johon ei ole voinut perehtyä niin hyvin kuin olisi halunnut. Kunnioitettuna työn sankarina voidaan pitää professori Mikael Hideniä, joka on ollut kuultavana valiokunnissa yli tuhat kertaa.
Asiantuntijakuuleminen substanssivaliokunnissa ei ole tieteellinen seminaari vaan osa poliittista prosessia. Onpa asiantuntijalla ollut lausuttavana epäpoliittisessa asiassa mitä tahansa, hallituksen esityksen avaaminen edellyttää tavallisesti ainakin hallituspuolueiden ryhmävastaavien suostumusta ja kenties valmistelijan ja esittelevän ministerin hyväksymistä. Siksi on ymmärrettävää, että kaikki professorit eivät halua tulla mukaan tällaiseen teatteriksi kokemaansa menettelyyn, eikä heitä pidä siihen pakottaakaan.