Tosi monenlaisia elämäntarinoita, tunteikkaita tilanteita, runsaasti asiakaskohtaamisia, asiakastilaisuuksia ja asiakirjoja, paljon perehtymistä. Tätä on pankkilakimiehen työ kaikessa rikkaudessaan. Näin kertoo Mirkkaliina Pettersson, joka hoitaa tätä tehtävää OP Järvi-Hämeessä.
– Parasta työssä ovat asiakkaat. On antoisaa olla mukana asiakkaiden elämässä ja heille merkityksellisissä tilanteissa.
On antoisaa olla mukana asiakkaiden merkityksellisissä tilanteissa.
Petterssonin tehtävät liittyvät usein kuolemaan. Hän tekee perunkirjoituksia, perinnönjakoja ja testamentteja sekä myös edunvalvontavaltakirjoja, avioehtosopimuksia ja lahja- ja kauppakirjoja. Lähtökohta hyvään lopputulokseen on otollinen, sillä käsiteltävät tilanteet ovat riidattomia.
– Tavoitteena on aina sopuratkaisu. Minun tehtäväni on olla eräänlainen viestinvälittäjä ja ehdottaa vaihtoehtoisia ratkaisuja, ja asiakkaat tekevät päätöksen. Mahdolliset riitatilanteet hoidetaan muualla esimerkiksi asianajajien avustamana.
Kun asianosaisia voi olla kymmeniä, eripuraa saattaa esiintyä. Sukuselvitys voi tuoda esiin yllättäviä asioita, joihin ei ole osattu varautua. Käsillä oleviin tilanteisiin sisältyy usein tunteita, jotka purkautuvat inhimillisillä tavoilla.
Hienovaraisuus, läsnäolo, kiireettömyys ja taito kohdata asiakas ovat tässä työssä arvossaan.
– Nenäliinoille on usein käyttöä. Hienovaraisuus, läsnäolo, kiireettömyys ja taito kohdata asiakas ovat tässä työssä arvossaan.
Asiantuntijaverkosto tehokkaassa käytössä
Asiakastyö muodostaa Petterssonin työpäivien pääsisällön. Hänellä on asiakaskohtaamisia tyypillisesti yhdestä neljään per päivä. Tapaamisten valmistelu sisältää paljon erilaista taustatyötä: on hankittava sukuselvityksiä ja virkatodistuksia sekä selvitettävä varallisuuden arvostusta.
– Sitä huomaa löytävänsä itsensä vaikka miltä sivustoilta. Liikkeelle voi lähteä esimerkiksi Nettiautosta.
Perinnönjaossa jaettava omaisuus voi olla mitä tahansa, taiteesta kultarahoihin. Niinpä Pettersson käyttää selvitystyössä apuna eri alojen asiantuntijoita. Yhteistyö muun muassa vakuutus-, kiinteistö- ja rahoituspuolen osaajiin onkin jatkuvaa. Valtaosa heistä löytyy läheltä omasta pankista ja omana yrityksenään toimivasta OP Kodista.
Asiakkaat pitävät siitä, että he saavat hoidettua kaikki asiat kerralla kuntoon.
Osaamiselle on käyttöä myös jatkovaiheissa, sillä osakkaat tarvitsevat palvelua muun muassa kiinteistön myynti- ja sijoitusasioissa.
– Asiakkaat pitävät siitä, että he saavat hoidettua kaikki asiat kerralla kuntoon. Tämänkaltaiset asiat on totuttu hoitamaan aina pankissa, ja luottamus pitää yhä.
Petterssonilla itsellään on laillistetun kiinteistövälittäjän (LKV) pätevyys, joten hänellä on erityisosaamista asunto- ja kiinteistökauppa-asioissa. Henkilöstön avustaminen onkin yksi osa Petterssonin työtä.
Vaihtelua päiviin tuovat asiakastilaisuudet, joissa eläkeläiset ovat merkittävä kohderyhmä. Heitä kiinnostavat erilaiset lainopilliset asiat, joista esiin on noussut erityisesti edunvalvontavaltuutus.
– Reilut kymmenen vuotta sitten käyttöön otettu yksinkertainen ja kevyt edunvalvontamalli on osoittautunut toimivaksi. Sellainen on hyvä tehdä kaikenikäisille, siltä varalta että jotakin sattuu.

Mirkkaliina Petterssonin päivät sisältävät paljon taustatyötä ja valmistelua. Pankin muu henkilöstö ja samoissa tiloissa toimivan OP Kodin väki on tässä isona apuna.
Myyntihenkisen lakimiehen otteella
Kokonaisvaltaisella asenteella asiakkaan asioita hoitava Pettersson kuvailee itseään myyntihenkiseksi lakimieheksi.
Yhdistelmä istuu erittäin hyvin hänen työnkuvaansa, jossa haetaan yhteistyössä ratkaisua ja myydään asiakkaalle sopimusta.
Pankki työympäristönä tukee mitä parhaiten Petterssonin tavoitteita. Hän on valmis ottamaan vastuuta, ja on sitä myös saanut.
Pankki työympäristönä tukee mitä parhaiten Petterssonin tavoitteita.
– Asiakastyön lisäksi erityisvastuualueitani ovat rahanpesun estäminen, tietosuoja, turvallisuus ja työsuojeluasiat. Toimin myös hallintoneuvoston, edustajiston ja nimitysvaliokunnan sihteerinä, mikä tuo sopivaa vaihtelua työrytmiin.
OP Järvi-Häme toimii Asikkalan, Hartolan, Kuhmoisten, Padasjoen ja Sysmän kuntien alueella, ja sillä on kuusi toimipistettä. Pettersson aloitti pankkilakimiehenä kesällä 2017 ja sukkuloi ensimmäisen vuoden kaikkien konttoreiden alueella Vääksyn konttorista käsin.
– Autoon kertyi silloin kilometrejä aika lailla. Kesästä 2018 lähtien meitä on ollut kaksi, ja olemme jakaneet alueen maantieteellisesti keskenämme.
Nyt Pettersson toimii pääosin Vääksyssä, käy kerran viikossa Kuhmoisissa ja kahden viikon välein Padasjoella. Asiakastapaamiset ovat pääsääntöisesti konttorilla.
Ruuhkavuosista unelma-ammattiin
Nuorena äidiksi tulleesta Petterssonista piti tulla alun perin Suomen paras baarimestari. Kun paikallinen pankki etsi sanomalehdessä pankkilakimiestä, suunnitelmat menivät uusiksi. Monipuoliselta ja mielenkiintoiselta vaikuttanut työ sai hänet hakeutumaan oikeustieteelliseen.
– Ovet avautuivat ensi yrittämällä. Vuodet Lapin yliopistossa osuivat ruuhka-aikaan. Kasvatimme lapsia, rakensimme unelmataloa, ja minä tein töitä opiskelun ohella.
Ansiotyöt lakiasiaintoimistossa, vakuutusyhtiössä ja kiinteistönvälittäjänä sekä vapaaehtoistyö talous- ja velkaongelmiin joutuneiden nuorten parissa kerryttivät CV:tä mukavasti.
Kun oikeustieteen maisteri oli valmis työmarkkinoille, perhe teki yhteisen päätöksen ja suuntasi etelään.
Lakimiesala ei ole ollenkaan niin nuivaa kuin aikoinaan ajattelin.
– Muutimme työn perässä Rovaniemeltä Asikkalaan. Rempseä lappalainen on viihtynyt äärettömän hyvin työssä ja seudulla. Lakimiesala ei ole ollenkaan niin nuivaa kuin aikoinaan ajattelin.
Ja jotta tarinalla olisi satumainen loppu, kerrottakoon, että Petterssonin, hänen miehensä ja kahden lapsensa ensimmäinen koti Vääksyssä oli Asikkalan Osuuskassan vanha konttori.
Katso video Mirkkaliinan työstä.