Psykologisia trillereitä, oikeussalidraamaa ja päätöntä menoa

Naiivi. Epäuskottava. Paikallaan junnaava. Liikaa käänteitä. Moni jännityskirja on saanut turhan negatiivisen arvostelun, koska kriitikko on suhtautunut tekstiin tosikkomaisesti.

Douglas Prestonin ja Lincoln Childin FBI:n erikoisagentti Aloysius Pendergast ratkoo kaikessa erikoisuudessaan ja erinomaisuudessaan niin absurdeja ja kaameita murhamysteerejä, että tosikoinkin kriitikko ymmärtää ottaa seikkailut puhtaana viihteenä, aikuisten satuna. Kolmannessa Pendergast-suomennoksessa murhamiehenä näyttää häärivän itse paholainen. Tulikivessä matkataan New Yorkista Firenzeen, ja kirjoittajat ovat annostelleet huumoria 700-sivuiseen agenttitarinaansa ­aiempaa ronskimmalla otteella.

Preston ja Child kirjoittavat trillereitä myös omin päin. Prestonilta suomennettiin viimeksi bestseller Rienaus, Childilta syksyllä mainio teknotrilleri Kuoleman algoritmi, joka vie lukijan Edenin erehtymättömään deittipalveluun. Täydellisen rakkauden auvo rikkoontuu, kun superpari löytyy kuolleena. Kun vielä toinenkin pari näyttää tehneen kaksoisitsemurhan, apuun kutsutaan entinen FBI:n agentti Christopher Lash. Childin teos ampaisee loppua kohden melkoisiin tapahtumakierteisiin, mutta niitä lukiessa on ihan turha pohtia uskottavuuskysymyksiä.

Douglas Preston ja Lincoln Child, Tulikivi, suom. Jaakko Kankaanpää, Gummerus

Lincoln Child, Kuoleman algoritmi, suom. Jorma-Veikko Sappinen, Gummerus

Uusia tuttavuuksia

Vallan erikoisen mestaustavan on kehittänyt norjalainen esikoiskirjailija Jørgen Brekke rikosromaaniinsa Armon piiri, joka liikkuu sekä 1500-luvulla että nykyajassa, sekä Norjan Trondheimissä että Virginian Richmondissa Yhdysvalloissa. Brekke ansaitsee esikoisestaan korkeat pisteet: se on erittäin taitavasti rakennettu, kiehtova ja jännittävä.

Erikoisagentti Pendergastin kyydissä jaksaa mainiosti 700 sivua, mutta ruotsalaisdekkaristi Åsa Lantz hieman uuvuttaa 645-sivuisella Kiinalaisella tytöllään, joka on trilogian ensimmäinen osa ja kirjailijan ensimmäinen suomennettu teos. Lähinnä ihmiskaupan uhreista ja kansankodin pimeästä puolesta kertovassa romaanissa on paljon hyviä aineksia, mutta tiivistäminen ja joidenkin raflaavuuksien ja rönsyjen karsiminen olisi tehnyt järkäleelle hyvää.

Jørgen Brekke, Armon piiri, suom. Katariina Huttunen, Johnny Kniga

Åsa Lantz, Kiinalainen tyttö, suom. Marja Kyrö, Tammi

Taattua mestaruussarjaa

Britannian myyntilistojen kärjessä Roy Grace -dekkareillaan keikkuva Peter James on vetävä kirjoittaja. Sarjan kolmannessa suomennoksessa Kuolema ei riitä seurapiirirouva Katie Bishop on raa’asti murhattu, ja murhaaja näyttäisi olevan aviomies. Vai onko sittenkään?

Myös amerikkalainen Michael Connelly kirjoittaa laatujännäreitä rutiinilla. Pelkkänä oikeussalidraamana puolustusasianajaja Mickey Hallerin roolinvaihdos erikoissyyttäjäksi olisi tylsä, vaikka kuinka sotkettaisiin mukaan poliittinen peli, ex-vaimo ja elinkautisvangin syyttömyyden puolesta puhuva DNA-tutkimus. Sen sijaan yhdistettynä etsivätarinaan, jossa Harry Bosch koettaa löytää ja saada oikeussaliin vastahakoisen todistajan, Täyskäännöksestä tulee erittäin onnistunut ja koukuttava.

Michael Connelly, Täyskäännös, suom. Jukka Jääskeläinen, Gummerus

Peter James, Kuolema ei riitä, suomentanut Leena Mäntylä, Minerva

Monenlaista psykologiaa

Suomen dekkariseuran Vuoden Johtolanka -palkinto myönnettiin Pekka Hiltuselle  Vilpittömästi sinun -esikoisesta. Jo aiemmin Hiltunen sai psykologisesta trilleristään Gummeruksen Kaarlen palkinnon. Teos on kansainvälinen, siinä on teknoa, yliluonnollisia kykyjä ja pyrkimystä parempaan maailmaan eikä juuri muuta suomalaisuutta kuin Lontoossa asuvien Lian ja Marin sisu. Naiset taistelevat poliittista populismia, äärioikeiston nousua sekä balttinaisten hyväksikäyttöä vastaan. Hiltusen kieli on hyvää, tekstiä on ilo lukea.

Ruotsalaisen Annika Sjögrenin psykologista trilleriä Mereltä käy myrsky taas voi lämpimästi suositella niille, jotka eivät välitä vauhdista, verestä eivätkä erikoisista käänteistä. Rehtori Louise Strandbergin asiat eivät ole niin hyvin kuin ulospäin näyttää. Työssä tehdyn virhearvion vuoksi kulissit uhkaavat kaatua, hankala tytär katoaa tuntemattoman poikaystävän kanssa ja perhe-elämä on yhtäkkiä pelkkää painajaista. Erinomainen, konstailematon teos.

Pekka Hiltunen, Vilpittömästi sinun, Gummerus

Annika Sjögren, Mereltä käy myrsky, suom. Ida Takala, Like