Pysäköintirikolliset rautoihin!

Ollaanko rangaistusasteikkoja näin merkittävästi kiristämässä vai mistä tässä otsikossa on kysymys? Aikaansa seuraavat lukijat ja varsinkin juristit tietävät, että siitä ei ole kysymys. Ennemminkin kyse on uusien keinojen käyttöönotosta sellaisten autoilijoiden varalle, jotka eivät piittaa pysäköintiin liittyvien säännösten noudattamisesta pätkänkään vertaa.

Ihan pienistä rahasummista ei maksamattomien pysäköintisakkojen kohdalla puhuta. Vähän suuremmassa kaupungissa ne voivat ylittää 100 000 euroa vuodessa. Joillekin yksittäisille autoilijoille näitä maksuja on viiden vuoden aikana kertynyt yli 80.

Julkisuuden tietojen mukaan Kuopio on ollut tässä asiassa ensimmäisenä, kun se on ottanut keinovalikoimaansa niin sanotun rengaslukon. Kyseinen laite, joka estää ajoneuvon siirtämisen, voidaan tämän vuoden alusta voimaan tulleen pysäköinninvalvonnasta annetun lain mukaan asentaa väärinpysä­köityyn autoon tietyin edellytyksin.

Autoon tulee kohdistua viisi maksamatonta pysäköintivirhemaksua missä päin maata tahansa. Niiden tulee olla sen verran vanhoja, että muutoksenhaku niihin ei enää ole mahdollista. Tai sitten auto on seisonut kielletyllä paikalla vähintään kaksi vuorokautta. Vaaraa tai haittaa aiheuttavat sekä pelastuslain vastaisesti pysäköidyt ajoneuvot voidaan edelleen siirtää välittömästi. Vaihtoehtona rengaslukon käyttämiselle on auton lähi- tai varastosiirto, jolloin omistaja voi sen lunastaa tietyt kulut maksamalla.

Ehdot rengaslukon käytölle ovat melko tiukat, joten aivan huomaamatta tähän tilanteeseen ei autoilija joudu. Kyse onkin varmasti paljolti ennalta estävästä toiminnasta. Tietojen mukaan rengaslukon käyttöönottoa harkitaan monissa muissakin kaupungeissa kuin Kuopiossa.

Koska toimenpiteiden kohteena täytyy olla ”rikoksen uusija” tai muutoin säännöksistä piittaamaton, ei pälkähästä pääse aivan vähällä. Ensinnäkin rästissä olevat pysäköintivirhemaksut on maksettava ja lisäksi tulee rengaslukon käyttömaksu, joksi Kuopiossa on vahvistettu 250 euroa.

Monien kaupunkien pysäköintivirhemaksuja on korotettu varsin kovalla kädellä. Esimerkiksi Helsingin parkkisakko nousi huhtikuun puolivälissä ydinkeskustassa 80:een ja muualla kaupungissa 60 euroon. Entiset taksat olivat 50 ja 40 euroa. Jo yksittäiset rikkeetkin saattavat tiukkabudjettiset taloudet helposti ahdinkoon. Jos Helsingissä olisi käytössä rengaslukko, joutuisi moni ”uusintarikollinen” turvautumaan pahimmillaan pikavippiin saadakseen autonsa taas käyttöön.