Rautainen ratsu oikeudenjumalattarena

Yksityiskohdiltaan rikas ja eloisa veistos Oikeudenjumalatar Themis ja hänen ratsunsa juhlahaarniskoissaan (1,94 x 1,44 m, 1996) ilahduttaa Tampereen oikeustalon asiakaspalvelukeskuksen aulassa. Keskiakselin varassa pyörivä rautainen ratsu ja jumalatar ovat taiteilija Timo Ruokolaisen (1930–2011) käsialaa, ja pellavaiset tekstiilit, joilla ratsu on verhoiltu, ovat hänen vaimonsa taiteilija Liisa Ruokolaisen (s. 1930) luomia. Kädessään jumalattarella on perinteiset oikeuden ja oikeudenmukaisuuden symbolit miekka ja vaaka.

Tampereella syntynyt Timo Ruokolainen oli koulutukseltaan lääkäri ja hammaslääkäri. Taiteilijana hän oli itseoppinut. Hänen teoksiaan oli ensimmäisen kerran näytteillä Lahdessa vuonna 1967. Kuvaveistoksensa hän valmisti pääasiallisesti hitsaamalla romuraudasta. Työt ovat verraten suurikokoisia, mutta myös pienoisveistoksia löytyy. Teosten tyylin ja

aihepiirin vaihdellessa yhteistä niille on nostalgia, leikkisyys ja huumori. Jäätyään eläkkeelle vuonna 1988 Timo Ruokolainen omistautui kokonaan kuvanveistäjän työlle. Hän teki uransa aikana myös suuren määrän tilaustöitä, joita hankittiin lahjoiksi ja julkisiin tiloihin.

Lempäälästä kotoisin oleva puoliso Liisa (o.s. Salmus) aloitti tekstiilitaiteilijauransa myöhemmin, sillä suurperheen ja kodin hoitaminen vaati kaiken ajan. Hän valmistui käsityönopettajaksi vuonna 1953 ja on sen lisäksi käynyt Kreeta Pohjanheimon tekstiilikoulun. Ensimmäiset työt olivat esillä Tampereella aviomiehen kanssa yhteisnäyttelyssä Räsyä ja romua vuonna 1984. Tästä lukien taiteilijapariskunta on pitänyt useita yhteisiä leikkimielisiä näyttelyjä. Taideteoksissa yhdistyvät taidokkaasti ja kekseliäästi tekstiili ja metalli. Töissä materiaalien kierrätys on kunniassa. Ruokolaisten taide näyttäytyy monimuotoisena: eläin- ja ihmisveistoksina, kulkuvälineinä, abstrakteina asetelmina ja maalauksina, tauluinstallaatioina ja kollaaseina sekä metalli- ja muine materiaaleineen koristeltuina seinävaatteina ja tilkkutöinä. Kertovat teosten nimet ovat olleet oleellinen osa Ruokolaisten taidetta.

Oikeudenmukaisuuden taistelu voimia vastaan

Aloitteen veistoksen hankinnasta Tampereen oikeustaloon teki silloinen laamanni Reko Vilpas, joka tunsi Ruokolaisen taiteilijapariskunnan. Vilpas vieraili Hollolan Hersalassa asuvan pariskunnan luona. Ateljeessa oli valmisteilla ratsastajaveistos, joka Vilppaan mielestä sopi hyvin oikeustaloon. Se ilahdutti ja rauhoitti mieltä. Ratsastajan käsiin Vilpas ehdotti kuitenkin lisättäviksi tavalliset oikeuden tunnukset miekan ja vaa'an. Veistos sai hauskan ja puhuttelevan nimen Oikeudenjumalatar Themis ja hänen ratsunsa juhlahaarniskoissaan. Timo Ruokolainen oli jo aikaisemminkin kuvannut useita turnajaisia, hevosia ja ritareita haarniskoissa. Veistos julkistettiin 8.1.1996 oikeustalon vihkiäisten yhteydessä. Sen rahoitti oikeusministeriö. Teos syntyi inspiraation ja harkinnan yhteistyönä.

Oikeus ja oikeudenmukaisuus on useimmiten kuvattu ylevänä jalustalla seisovana naisen hahmona joko silmät sidottuina tai avoimina, miekka ja vaaka kädessä. Ruokolaisten teoksessa oikeudenjumalatar muistuttaa ritaria turnajaisasussaan. Jumalatar istuu hevosen selässä ikään kuin valmiina taisteluun tuulimyllyjä vastaan. Oikeutta ei ole kuvattu side vaan kypärä silmillä. Kuva vastannee klassisia kuvia paremmin tämän päivän todellisuutta oikeudesta. Keskeistä on oikeudenmukaisuuden taistelu muita voimia vastaan.

Veistos oli Ruokolaisten ensimmäinen suuri yhteinen julkinen teos. Suuri työ oli myös Tampereen oikeustaloon vuonna 2002 valmistunut kolmiosainen Kiviä Tammerkoskessa. Samoin Raahen

oikeustalon valmisteluhuoneissa ovat Liisa ja Timo Ruokolaisen seinätekstiilit Sovinnon silta I (1999) ja Sovinnon silta II (1999), joissa Liisan tekstiilit ovat pääosissa. Aiheiltaan teokset sopivat hyvin tiloihinsa. Asian valmistelussa tuomari pyrkii saamaan riidan osapuolten välille sovinnon. Seinätekstiilien värit Liisa

Ruokolainen suunnitteli oikeustalon muun sisustuksen värityksen mukaan yhdessä arkkitehti Jorma Salmenkiven kanssa. Arkkitehti oli 1970-luvulla suunnittelut myös Ruokolaisten pajan.

Veistos Oikeudenjumalatar Themis ja hänen ratsunsa juhlahaarniskoissaan oli esillä myös vuonna 2000 Ateneumin veistossalissa pidetyssä Oikeuden kuva -näyttelyssä, joka järjestettiin uudistetun perustuslain kunniaksi Valtion taidemuseon ja Eduskunnan kirjaston yhteistyönä. Näyttelyssä veistos sai keskeisen paikan ja oli yksi sen julkisuudessa huomatuimmista töistä.