Sähköinen asiointi kiinteistökaupoissa ja muissa kiinteistöihin liittyvissä oikeustoimissa on ollut mahdollista marraskuun alusta alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa kiinteistöjen luovutuksista voidaan nykyään tehdä sähköisesti Maanmittauslaitoksen ylläpitämässä asiointijärjestelmässä, jonka nimi on Kiinteistökaupan verkkopalvelu KVP. Myös suurin osa kiinnityshakemuksista voidaan tehdä sähköisesti. Lisäksi sähköisten panttikirjojen käyttöön ottaminen mahdollistui.
Kiinteistön kauppa tehdään sähköisellä lomakkeella, johon saadaan haettua tietoja lainhuuto- ja kiinnitysrekistereistä ja muista viranomaisrekistereistä. Lainhuuto eli kiinteistön uuden omistajan merkitseminen rekisteriin tulee samalla vireille ilman eri hakemusta. Myyjä tai ostaja voi halutessaan valtuuttaa verkkopalvelun avulla kiinteistönvälittäjän tai pankin valmistelemaan kiinteistökauppaa.
Nykyisin kaupanvahvistajan on vahvistettava kiinteistön kauppa kaikkien kauppakirjan allekirjoittajien läsnäollessa. Kaupanvahvistajaa ei sähköisessä kiinteistökaupassa tarvita. Muutoksella saavutettaneen merkittäviä kustannussäästöjä kaupan osapuolille.
Osa säännöksistä tulee voimaan vasta maaliskuun 2015 alusta. Edelleen on kuitenkin mahdollista käyttää myös perinteisiä toimintatapoja ja paperiasiakirjoja kiinteistökaupassa.