Tiia Joensuu on Juristiliiton opiskelija­koordinaattori

Tiia Joensuulla on aiempi tutkinto ammattikorkeakoulusta sosiaalialalta. Hän ehti olla sosiaalialalla töissä viitisen vuotta, ennen kuin kiinnostui oikeustieteistä ja pääsi opiskelemaan Itä-Suomen yliopistoon.

Miksi lähdit opiskelemaan oikeustiedettä?

Sosiaalialan asiakkaiden kanssa törmäsin useisiin yhteiskunnallisiin ja juridisiin ongelmiin. Kiinnostus ymmärtää näitä asioita enemmän nousi siis aikaisemmasta työstäni.

Opiskelu on myös aina kivaa, ja kaipasin muutaman työvuoden jälkeen jotain uutta ja mielenkiintoista.

Mikä sai sinut hakeutumaan opiskelijakoordinaattoriksi?

Opiskelijakoordinaattorin paikka oli aukeamassa sopivasti silloin, kun osallistuin fuksi-infoon. Silloiset oikkarikoordinaattorit mainostivat paikan hakua korona-ajan etäfuksi-infossa, ja ajattelin, että se olisi loistava näköalapaikka työmarkkinajärjestön toimintaan, juristin töihin ja koulutuspolitiikkaan.

Minkälainen on hauskin päiväsi opiskelijakoordinaattorin hommissa?

Hauskimpia päiviä ovat sellaiset päivät, kun kaikki valmistelut ja suunnittelut palkitaan ja päästään oikeasti toteuttamaan tapahtumaa tai koulutusta. Yhteistyö eri tahojen kanssa on tässä työssä jatkuvasti läsnä. Lempitapahtumiini kuuluu ehdottomasti ainejärjestöjen uusille hallituksille joka vuosi järjestettävä YET eli yhteiselintapaaminen.

Hauskimpia päiviä ovat sellaiset päivät, kun kaikki valmistelut ja suunnittelut palkitaan ja päästään oikeasti toteuttamaan tapahtumaa tai koulutusta.

Miten pidät huolta omasta jaksamisestasi?

Minulla on monia harrastuksia, ja liikunta ja ystävät tuovat tasapainoa työ- ja opiskeluarkeen. Omistan koiran, jonka kanssa päivittäiset lenkkeilyt virkistävät aina.

Mihin asioihin haluat erityisesti paneutua opiskelijakoordinaattorina?

Näen erityisen tärkeäksi liiton suhteet ainejärjestöihin, koska ainejärjestöt ovat liiton ikkuna kunkin opiskelupaikkakunnan opiskelijoihin. Muiden opiskelijoiden kanssa tekeminen on myös aina hauskaa ja palkitsevaa!

Työssäni haluan paneutua siihen, että ymmärrämme jäseniämme ja pystymme tarjoamaan heille sellaista palvelua ja edunvalvontaa, jota he tarvitsevat.