Työsuhdekeksintösääntely muuttuu
Teksti Karri Puustinen Hallituksen esitys laiksi oikeudesta korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin sekä laiksi oikeudesta työntekijän tekemiin keksintöihin annetun lain muuttamisesta (HE 259/2004) annettiin Eduskunnalle joulukuun 2004 alussa. Lakiehdotuksen voimaantullessa työ- ja virkasuhteissa tehtyjä keksintöjä koskeva sääntely muuttuu periaatteessa hyvinkin voimakkaasti, kun korkeakoulut erotetaan lopullisesti työsuhdekeksintölain soveltamisalasta. Voimassaolevan työsuhdekeksintölain 1 § 3 mom. nimenomaisen poikkeussäännöksen mukaisesti yliopiston, korkeakoulun tai vastaavanlaisen tieteellisen opetuslaitoksen opettajaa tai tutkijaa ei pidetä laissa tarkoitettuna työntekijänä eikä lakia myöskään sovelleta heidän tekemiinsä keksintöihin. Lakia säädettäessä lähtökohtana oli elinkeinoelämän piirissä tehtävän tutkimuksen tulosten kanavoiminen työnantajille ja tutkijapoikkeuksella haluttiin samalla varmistaa vapaan yliopistotutkimuksen erityisasema. Ammattikorkeakoulujen opettajat tai muu henkilöstö eivät kuulu poikkeuksen soveltamisalaan. Yliopistoissa tutkijat ja opettajat kuuluvat poikkeuksen soveltamisalaan, mutta yliopistojen muuhun henkilöstöön on sovellettava työsuhdekeksintölakia. Hallituksen esitys pohjautuu pääpiirteissään kauppa- ja teollisuusministeriön asettaman Yliopistokeksintötyöryhmän mietintöön.(1) Valmistelun lähtökohtana oli korkeakouluja varten suunniteltu ja niiden elinkeinoelämästä poikkeavat toimintatavat huomioonottava erityislaki, joka eräistä merkittävistä eroista huolimatta seuraisi työsuhdekeksintölain periaatteita silloin, kun mahdollista. Tavoitteena oli laki, joka korjaisi korkeakouluhenkilöstön epäyhtenäisen kohtelun ja selkeyttäisi korkeakoulukeksintöjen oikeudellista asemaa. Samalla pyrittiin turvaamaan innovaatiotoiminnan kannustavuus sekä korkeakoulujen että tutkijoiden näkökulmasta: jotta korkeakoulut lähtisivät tosiasiallisesti mukaan kaupallistamistoimintaan, on niiden saatava osansa toiminnasta syntyvästä tuotosta. Toisaalta keksijöille on turvattava oikeudenmukainen osuus heidän tekemiensä keksintöjen tuomasta lisäarvosta. Keksintöoikeuksia koskeva lainsäädäntö ei yksinään ratkaise kaikkia korkeakoulukeksintöjen kaupallistamisessa olevia ongelmia. Korkeakoulujen on kehitettävä omaa toimintaansa uusiutuvaa toimintaympäristöä vastaavasti. Samalla yritysten on otettava huomioon korkeakoulujen tehtävät tieteellisen tutkimuksen ja korkeimman opetuksen tarjoamisessa. Keksintöoikeuksien selkeyttäminen parantaa kuitenkin hankkeisiin osallistuvien yritysten asemaa, kun yritysten ei tarvitse neuvotella keksinnöistä mahdollisesti useiden keksijöiden kanssa. Keskeiset ehdotukset Työsuhdekeksintölakiin tehtäisiin uuden korkeakoulukeksintölain edellyttämät muutokset. Lain 1 §:n tutkijapoikkeus laajennettaisiin korkeakoulupoikkeukseksi ja kaikkiin suomalaisten korkeakoulujen palveluksessa oleviin henkilöihin sovellettaisiin muutoksen jälkeen korkeakoulukeksintölakia. Samalla työsuhdekeksintölautakunnan toimivaltaa laajennettaisiin kattamaan myös korkeakoulukeksinnöt. Ehdotetussa korkeakoulukeksintölaissa keksinnöt jaotellaan niiden syntyolosuhteiden mukaisesti 1) avoimessa tutkimuksessa, 2) sopimustutkimuksessa ja 3) muissa tilanteissa syntyneihin keksintöihin. Avoin tutkimus vastaa pitkälti perinteistä vapaata yliopistotutkimusta ja kattaa lisäksi kaiken sellaisen tutkimuksen, joka toteutetaan korkeakoulun omien toimintamenomäärärahojen turvin ilman ulkopuolisia yhteistyökumppaneita. Ulkopuolisilla viitataan muihin kuin korkeakouluihin, joten säännös ei sulje kahden tai useamman korkeakoulun yhteistä toimintaa pois avoimesta tutkimuksesta. Avoimessa tutkimuksessa syntyneet keksinnöt jäisivät nykyisen tutkijapoikkeuksen kaltaisesti keksijälle. Korkeakoulu voisi toissijaisesti ottaa oikeudet itselleen, jos keksijä ei itse ryhdy hyödyntämään keksintöään. Puhtain esimerkki sopimustutkimuksesta on yrityksen tilaama tutkimus, jonka tilaaja myös rahoittaa ja jonka tuloksiin tilaaja saa ainakin jonkinasteiset oikeudet. Tilaustutkimuksen ohella sopimustutkimusta olisivat myös mm. useimmat yhteisrahoitteiset hankkeet. Rahoituksen ei tarvitse olla puhdasta yritysrahaa, vaan myös julkisten rahoittajien (esim. Tekes) rahoittama tutkimus voisi olla sopimustutkimusta. Edellytyksenä on kuitenkin, että hankkeen rahoittaja saa oikeuksia tutkimustuloksiin. Korkeakoulu voisi ottaa itselleen oikeudet sopimustutkimuksessa syntyneeseen keksintöön. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole se, että jokainen korkeakoulu keräisi kaikki mahdolliset keksinnöt itselleen, vaan tarkoituksena on helpottaa keksintöjen siirtymistä eteenpäin elinkeinoelämän hyödynnettäväksi. Kantavana ajatuksena on se, että keksinnön siirtyminen korkeakoululle olisi useimmiten vain välivaihe keksinnön kaupallistamisessa ja yritykset lopulta huolehtisivat keksinnön hyödyntämisestä. Korkeakoulun mahdollisuus määrätä keksinnöstä helpottanee myös tutkimusyhteistyökumppanien kanssa tehtävien sopimusten laadintaa. Korkeakoululla olisi lisäksi etuoikeus neuvotella oikeuksista muissa tilanteissa syntyneisiin keksintöihin. Jos tällainen keksintö olisi korkeakoulun toiminnassa tarpeellinen, saisi korkeakoulu lisäksi käyttöoikeuden tällaiseen keksintöön. Patenttilain mukaisesti tällaista käyttöoikeutta ei voisi siirtää eteenpäin ilman keksijän suostumusta. Vastapainoksi keksintöoikeuksien siirtymiselle olisi keksijällä oikeus saada kohtuullinen korvaus keksinnöstään, kun korkeakoulu on ottanut oikeudet itselleen. Samoin käyttöoikeudesta olisi maksettava kohtuullinen korvaus. Korvauksen suuruutta ei haluttu määritellä tarkemmin, koska täsmälliset korvausosuuksien määritelmät olisivat sopineet heikosti käytännön tutkimusyhteistyötoimintaan. Sopimistarve säilyy edelleen Ehdotettu korkeakoulukeksintölaki sisältää huomattavasti avoimia säännöksiä eikä laki poista sopimusten tarvetta. Vaikka lakiehdotuksessa vain julkaisutoimintaa koskeva 11 § onkin nimenomaisesti sopimuksenvarainen, on muissakin säännöksissä huomattava sopimisvapaus. Osapuolet voivat sopia, osin myös edelleen joutuvat sopimaan, varsin vapaasti useista innovaatiotoimintaan ja kaupallistamiseen liittyvistä kysymyksistä. Myös korvauksista voidaan sopia, kunhan osapuolet pysyttelevät lain asettamissa puitteissa. Joustavien, sopimista edellyttävien säännösten valinnalla on pyritty turvaamaan erilaisten toimijoiden ja toisistaan poikkeavien hankkeiden edellyttämä jousto. Uusi laki asettaa korkeakouluille tehtäviä, jotka periaatteellisesti eivät kuuluisi niille tieteen ja korkeimman opetuksen tarjoajina. Tosiasia kuitenkin on, että korkeakoulujen tutkimusrahoituksesta huomattava osa tulee elinkeinoelämältä. Rahoittaja myös haluaa vastinetta rahoitukselleen. Korkeakoulukeksintölain voimaantulo ei yksinään ratkaise Suomen korkeakoulujärjestelmän jo nyt sekä tulevaisuudessa kohtaamia ongelmia, mutta se antanee kuitenkin nykyistä selvemmän vastauksen siihen, kuka oikeastaan omistaa korkeakouluissa syntyvät keksinnöt ja kenen pitäisi saada osuutensa keksinnöistä saatavasta taloudellisesta hyödystä. Kirjoittaja on Kauppa- ja teollisuusministeriön ylitarkastaja. (1) Korkeakouluissa tehtävien keksintöjen tehokas kaupallinen hyödyntäminen. Yliopistokeksintötyöryhmän mietintö. Kauppa- ja teollisuusministeriön työryhmä- ja toimikuntaraportteja 6/2002.
|