Uusia turvallisuushaasteita?

Blogit ja kolumnit
15.12.2021 • Poliisipäällikkö

Liikenteeseen liittyviä muutoksia ja uudistuksia on koko ajan vireillä. Ja aina välillä pyritään paikkaamaan esille nousseita virheitä.

Viime kesän ”uutuus” oli sähköpotkulautojen tuleminen liikenteen sekaan. Eikä kyse ole vain pienestä määrästä, vaan todella suuresta. Niiden suosio on tainnut yllättää monet asioiden kanssa askaroineetkin.
Kaikkien uusien välineiden käyttöön liittyy myös omat sääntönsä. Kuitenkaan potkulautojen vuokranantajilla ei ole mitään mahdollisuuksia valvoa sitä, miten välineitä käytetään.

Autovuokraamossa voidaan tarkistaa asiakkaan ajokortti ja tietää sitä kautta, että henkilö on kelvollinen autoa ajamaan, ainakin teoriassa.

Sähköpotkulaidoille on omat liikennesääntönsä mm. siitä, missä välineellä saa liikkua.

Sähköpotkulaidoille on omat liikennesääntönsä muun muassa siitä, missä välineellä saa liikkua. Esimerkiksi jalkakäytävällä ajaminen on kiellettyä. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Olen nähnyt jopa kolme henkilöä samalla laudalla ja jalkakäytävällä. Ja kellään ei tietenkään ole kypärää päässä. Se ei tosin ole pakollinenkaan.

Vaaratilanteita ja onnettomuuksia on ollut varsin paljon. Siksi lautojen nopeuksia on alennettu ja joillakin paikkakunnilla niiden käyttö on kielletty viikonloppuöisin. Toivottavasti asiat saadaan turvalliselle tolalle.

Toivottavasti asiat saadaan turvalliselle tolalle.

Toinen esillä ollut asia on ajokorttilain muutosehdotus, joka sallisi kaikille 17-vuotiaille ajokortin suorittamisen vanhempien suostumuksella ja poistaisi näin nykyisen erityisen perusteen ajokortin saamiselle. Onnettomuustilastot kertovat varsin karua tietoa nuorten liikennekäyttäytymisestä, mitä osaltaan on huonontanut pakollisen opetuksen vähentäminen. Selvittelyssä onkin erilaisia rajoituksia ajoaikoihin ja sallittuun matkustajamäärään ja heidän ikäänsä.

Keskellä korttelia olevalle suojatielle on tulossa uusi liikennemerkki, joka velvoittaisi autoilijan väistämään tietä ylittävää pyöräilijää. Nythän väistämisvelvoite on päinvastainen. Miten muutos saadaan vietyä turvallisesti käytäntöön? Tällä hetkellä moni pyöräilijä ylittää kadun muusta liikenteestä välittämättä. Miten heille saadaan viestitettyä, että jatkossa on kahdenlaisia kadunylityspaikkoja, joiden ero on tärkeää selvittää itselleen?