TÄTÄ KIRJOITTAESSA SOVUN LÖYTYMINEN kunnan ja valtion työehtoihin on vielä tuoreessa muistissa. Lopputulos oli tyydyttävä ja sopimus aukaisee muiden neuvottelualojen lukkoja. Katse on kuitenkin suunnattava eteenpäin. Tulevat eduskuntavaalit ja niiden jälkeen solmittava hallitusohjelma ratkaisevat Suomen suunnan. Miten jatkossa kohdellaan palkansaajaa tai yrittäjää, ja kuka maksaa julkisen sektorin talouden tasapainottamisen laskun?
Edellä mainitut sopimukset pitävät niiden piiriin kuuluvien ostovoiman ennallaan. Suuremmat muutokset ovat odotettavissa vaalikauden mittaan, kun verotusta ryhdytään rukkaamaan kasvua ja talouden kestävyyttä tukevaan suuntaan. Akava on esittänyt maltillista palkkaverotuksen laskua, jota kompensoitaisiin kulutus- ja ympäristöveroilla. Ylin työtuloihin kohdistuva rajaveroaste pitää Akavan mielestä laskea 50 prosenttiin. Varsinkaan jälkimmäistä vaatimusta tuskin kukaan voi pitää kohtuuttomana.
Jos Akavan linjaukset purevat hallitusohjelmaneuvotteluissa on niistä etua myös Lakimiesliiton jäsenille. Tavatessaan puolueiden edustajia ja virkamiehiä vaalien alla liitto tukee Akavan tavoitteita pitämällä niitä esillä oman oikeusturvaohjelmansa lisäksi. Työnteon tulee kannattaa aina. Ei ole mitään syytä kohdella hieman paremmin ansaitsevia verotuksessa niin, että kannuste lisätä omaa tuottavuuttaan katoaa. Rankaiseva verotusmalli on vastuutonta politiikkaa, koska sen passivoiva vaikutus pienentää kansantalouden kokonaiskakkua.
Verotuksen lisäksi hallitusohjelmaneuvotteluissa ovat esillä koulutuspolitiikan suuntaviivat. Opetusministerin puoluekannalla ja tavoitteilla on lakimiehillekin suurta väliä. Ryhdytäänkö laajentamaan koulutuksen tarjontaa yliopistojen suosituimmilla aloilla, jotta vastataan työmarkkinoiden ja uusien opiskelijapolvien kysyntään? Vai pysytäänkö erityisesti oikeustieteen koulutuksen osalta riittävän pidättäytyväisessä linjassa, mikä edistää koulutuksen korkeaa laatua, hyvää työllistymistä ja kohtuullista palkkatasoa. Työmarkkinoillakaan ei liene haittaa siitä, että jokainen valmistuva lakimies on erittäin osaava. Nopea koulutuksen laajentaminen vaarantaa laadun varmasti.
Tärkeintä on saada Suomi kasvu-uralle. On vedettävä samasta köydestä, samaan suuntaan. Lakimiesten työpanos on välttämätön, kun julkisen sektorin tuottavuutta nostetaan. Sitä myös tarvitaan yksityisellä puolelle viennin alkaessa taas toden teolla vetää. Liitto katsookin tulevaisuuteen luottavaisesti ja jatkaa lakimiesten etujen sinnikästä turvaamista.
Under valvåren avgörs riktningen i Finland
I SKRIVANDE STUND MINNS vi ännu väl hur man nådde enighet om arbetsvillkoren för kommun och stat. Slutresultatet var tillfredsställande och avtalet öppnar dörrar för andra förhandlingsområden. Vi måste ändå rikta blicken framåt. Vårens riksdagsval och regeringsprogrammet som därefter ska avtalas om avgör riktningen för Finland. Hur behandlas löntagaren eller företagaren i fortsättningen och vem betalar den offentliga sektorns räkning för att få ekonomin i balans?
De ovannämnda avtalen håller köpkraften som avtalen omfattar oförändrad. Större förändringar är förestående under valperiodens lopp då man börjar justera tillväxten och ekonomins hållbarhet så den blir stabilare. Akava har föreslagit en måttlig sänkning av löneskatten som skulle kompenseras med konsumtions- och miljöskatter. Enligt Akava ska den högsta marginalskattenivån som rör arbetsinkomster sänkas till 50 procent. Särskilt det senare kravet kan knappast någon anse vara orimligt.
Om Akavas linje väcker gehör i förhandlingarna om regeringsprogrammet är de också till nytta för medlemmarna i Juristförbundet. Då förbundet träffar representanter och tjänstemän för partierna före valet stöder förbundet Akavas målsättningar genom att lyfta fram dem vid sidan av sitt eget rättsskyddsprogram. Det ska alltid vara lönsamt att arbeta. Det finns ingen orsak att beskatta personer med litet högre lön på så sätt att motivationen att öka den egna produktiviteten försvinner. En straffande beskattningsmodell är ansvarslös politik eftersom dess passiverande verkan minskar nationalekonomin som helhet.
I förhandlingarna om regeringsprogrammet lyfts utöver beskattningen fram riktlinjerna för utbildningspolitiken . Undervisningsministerns partiståndpunkt och målsättningar spelar en stor roll även för jurister. Utökas utbudet av utbildning inom de mest populära branscherna vid universiteten för att tillgodose arbetsmarknadens och nya studerandegenerationers efterfrågan? Eller lyckas man särskilt för den juridiska utbildningens del hålla en tillräckligt behärskad linje som främjar hög kvalitet på utbildningen, god sysselsättning och en rimlig lönenivå. Det skadar knappast heller på arbetsmarknaden att varje utexaminerad jurist är mycket kunnig. Kvaliteten äventyras utan tvivel av att utbildningen utvidgas snabbt.
Det viktigaste är att tillväxten i Finland tar fart. Vi måste arbeta för samma sak, dra åt samma håll. Juristernas arbetsinsats är oersättlig då produktiviteten inom den offentliga sektorn höjs. Den behövs även på den privata sidan då exporten igen börjar tillta på allvar. Förbundet ser med tillförsikt på framtiden och fortsätter enträget att trygga juristernas intressen.