Varatuomari Auli Valli-Lintu – Sitkeä juristi soteuudistuksen kulisseissa

– Nythän se työ oikeastaan vasta alkaa: kuinka sote-lakien tahtotilat muutetaan todellisuudeksi?

Nyt kun hyvinvointialueuudistus on vihdoin saatu maaliin, aikaa isoon huilaustaukoon hänellä ei silti vieläkään ole. Edessä on uusien lakien rankka sisäänajovaihe. Hän jätti virkamiesuran ja siirtyi konsulttiyhtiö KPMG:n johtajaksi.

Valli-Linnun persoonaa muuan hänet tunteva juristi luonnehtii määrätietoiseksi ja itsepäiseksi. ”Kyynärpää-ihminen Auli ei kuitenkaan ole.” Muuan toinen tuttava taas ylistää Valli-Lintua ajattelun selkeydestä: ”Junaratajuristi.”

Pykälöikäämme.

1. luku: Juristiksi ajautumisesta

1 §. Lapsuuden unelma. Vanhempani muistelevat, että ainakin noin 10-vuotiaana halusin arkkitehdiksi.

2 §. Valaistuminen. Yläasteen ja lukion yhteiskuntaopin tunneilla tunsin, että tässä voisi olla alani.

2. luku: Lainsäädännöstä

1 §. Kiva laki. Kuntalaki, tietysti. Sen kanssa olen työskennellyt pisimpään. Sote-järjestämislaki on se toinen.

2 §. Kamala laki. Vuoden 2007 Paras-puitelaki. Se oli lakiteknisesti kehno, enemmän poliittinen ohjelma kuin laki. Se loi monelle illuusion siitä, että isoja uudistuksia voidaan tehdä kiireellä ja lait kirjoittaa jopa poliitikkojen omin voimin.

3. luku: Juristeista eliölajina

1 §. Taitava juristi. Juristi, joka katsoo asioita useasta eri näkökulmasta ja ymmärtää myös poliitikkojen toiveet. Hän oivaltaa edessä olevat ongelmat ja keksii niihin ratkaisut jo ennen onnettomuuksia.

2 §. Tomppeli juristi. Yksisilmäinen joo joo -juristi, joka myötäilee politiikkoja eikä uskalla ilmaista eriävää kantaansa silloin, kun siihen on syytä.

Taitava juristi katsoo asioita useasta eri näkökulmasta ja ymmärtää myös poliitikkojen toiveet.

4. luku: Ajasta ennen sotea

1 §. Hyvää. Toimintoja kehitettiin alueellisesti eikä tapeltu rakenteista, himmeleistä.

2 §. Onnetonta. Sote-rakenteen heikko kantokyky. Jokainen kunta pystyi osaoptimoimaan oman asemansa.

5. luku: Uusista hyvinvointialueista

1 §. Parhaat puolet. Olemme vihdoin historiallisen suurten mahdollisuuksien edessä. Tämä on hyvä alku.

2 §. Pelottavat puolet. Rahojen ja tekijöiden puute. On myös pakko luopua kuntakohtaisesta ajattelusta ja kehitettävä toimintaa alueen kokonaisnäkökulmasta. Se tekee monelle kipeää.

6. luku: Tulevista oikeusriidoista

1 §. Toivottavat oikeusriidat. Hyvinvointialueen järjestämisvastuuta koskevat riidat, jotka herättäisivät kentän ymmärtämään, mikä kuuluu hyvinvointialueelle ja mikä ei.

2 §. Ei-toivottavat oikeusriidat. Kuntien sote-omaisuuden siirtoa koskevat kompensaatioriidat.

7. luku: Sote-juristeista

1 §. Paras aines. Sitoutunutta ja osaavaa, asiakasnäkökulmasta katsovaa porukkaa.

2 §. Kykyvaje. Talouden ymmärtäminen on ollut juristeille aina vähän vaikeata.

Talouden ymmärtäminen on ollut juristeille aina vähän vaikeata.

8. luku: Peruskuntien kohtalosta

1 §. Viiden vuoden jälkeen. Kunnat ovat edelleen asukkaiden osallistumisen ja vaikuttamisen ensisijainen alusta sekä peruspalvelujen järjestäjä, mutta niiden määrä alkaa vähentyä.

2 §. Kymmenen vuoden jälkeen. Määrä vähentyy edelleen taloudellisten realiteettien sekä henkilöstön saatavuusongelmien vuoksi.

9. luku: Omasta urasta

1 §. Makein voitto. Ehkä se on tämän sote-uudistuksen saaminen läpi vuonna 2005 alkaneen saagan jälkeen.

2 §. Karvain tappio. Vuonna 2012 esitetyn kuntarakenneuudistuksen kaatuminen. Pakkoliitospykälät olivat poliitikoille liian kova pala.

10. luku: Pienet suuret asiat

1 §. Mielimauste. Tuoreet yrtit.

2 §. Herkkuruoka. Kampela voikastikkeella ja uudet perunat.

3 §. Paras juoma. Punaviini.

4 §. Kaunein kukka. Pioni.

5 §. Lempiväri. Veden vihreä.

6 §. Rakkain romaani. Hanya Yanagihara: Pieni elämä.

7 §. Mielimusiikki. U2+ MJB: One.

8 §. Esikuva. Isoäiti. Yritteliäs ja koko lähiyhteisöstä välittävä lämmin ihminen.

9 §. Elämän tarkoitus. Luoda iloa itselle ja läheisille, mokata ja oppia sekä kasvattaa seuraava sukupolvi ajattelemaan ja elämään itsenäisesti.

10 §. Lempilausahdus. Tuleen ei saa jäädä makaamaan.