Elina Koivumäki: Paljon ehtivä lakileidi

Juridiikan ei tarvitse olla tylsää. Tapahtumahotelli Huoneen Loistava-sali osoittautuu kaikin puolin oivaksi kohtaamispaikaksi. Lex­perience-yhtiön yrittäjä, juristi Elina Koivumäki nimittäin loistaa muillakin tantereilla kuin juridisessa maastossa: hän järjestää ja juontaa tapahtumia, käy puhumassa aiheesta kuin aiheesta, tekee videosisältöjä sekä bloggaa ja somettaa.

− Digiaikana kasvokkain kohtaaminen korostuu. Siitä syntyvä tunne on todellinen wow!

Oman verkostoitumisensa lisäksi Koivumäki tutustuttaa ihmisiä mielellään toisiinsa. Hänen lempilauseensa ”It’s all about people” on oman yrityksen tavaramerkki − slogan on suojattu Patentti- ja rekisterihallituksessa.

1.9.2016 klo 11:36 loppui Elina Koivumäen osakkuus

Päivämäärä ja kellonaika eivät unohdu. Tuolloin Koivumäki pisti pisteen liki 17 vuotta kestäneelle taipaleelle saman konsernin palveluksessa.

− Jännitti, mutta ei ole kaduttanut. Kun irtisanouduin ja luovuin ison asianajotoimiston osakkuudesta, avasin samalla oven uudenlaisille aluille ja elämyksille.

Kun irtisanouduin ja luovuin ison asianajotoimiston osakkuudesta, avasin samalla oven uudenlaisille aluille ja elämyksille.

Koivumäki aloitti työt asianajo­toimistossa jo opiskeluaikanaan. Hän ei halunnut tehdä graduaan yksin kirjaston uumenissa sellaisesta aiheesta, joka ei kiinnostaisi ketään. Hän lähestyi eri firmoja ja ilmoitti tarvitsevansa vain tietokoneen ja työhuoneen. Heinonen & Co tarttui mahdollisuuteen.

Tutkielma valmistui vauhdikkaasti. Vaihto-opiskelua Ruotsissa suunnitellut Koivumäki sai toimitus­johtajalta pyynnön valmistua ”heti”. Nuoren naisen potentiaali oli havaittu hyväksi.

− Tein oikkarina avustavia töitä neljä päivää, muut ajat gradua. Mieleeni on jäänyt pääsiäinen: kirjoitin melkoisessa hevipaukkeessa, sillä toimisto sijaitsi ravintola Semifinalin kanssa samalla pihalla.

Kolmen vuoden kuluttua toimitus­johtaja Marja Tommila pyysi Koivu­mäkeä osakkaaksi. Hetki oli huonohko: Elinan äiti odotti tytärtään autossa vilkkaan kadun varrella golf-viheriölle.

− Se oli ihan absurdia – minut haluttiin osakkaaksi, mutta itse mietin, että äiti odottaa.

Elina Koivumäki motivoituu muutoksesta

Toisen lapsensa äitiysvapaalla Koivumäen halu tehdä asioita laajemmin vahvistui. Lukuisia kiinnostuksen kohteita olisi ollut haastavaa sovittaa asianajajatyön kanssa.

− Kun pistin irtisanoutumisviestin kaikille osapuolille, kerroin päätöksen olevan yhtiön edun mukaista. Osakkaan pitää olla sataprosenttisesti kaikissa linjauksissa mukana. Vastuullisuuden tunne johdatti, sillä ei olisi ollut oikein jäädä, vastuullinen ihminen lähtisi.

Irtaantunut Koivumäki yllättyi yhteydenottojen määrästä. Toimistosta toiseen hyppääminen ei motivoinut. Hän koki vaihteeksi olevansa enemmän nainen ja läppäri Espoosta kuin haikailevansa työntekoa hienoissa tiloissa ydinkeskustassa. Hän halusi tehdä jotain muuta, eri tavalla eri rakenteissa.

Lakinainen perusti oman yrityksen. Lexperience ei tarjoa vain juridiikkaa vaan myös asiakaskokemusta. Koivumäki konsultoi, esiintyy ja kouluttaa myös muita kuin lakiaiheita. Kuvaavaa on, että yrittäjä kertoo Facebookissa yhtiönsä olevan aina avoinna.

− Rakastan juridiikkaa! Koen iloa ja onnistumisen tunnetta, kun saan tuottaa konkreettista hyötyä juridiikkakonsultaatioita ja -koulutuksia tilaaville asiakkaille.

Tietosuoja kuntoon

Tietosuoja alkoi kiinnostaa nuorta juristia jo 2000-luvun alussa. Markkinointi­juridiikkaan paneutunut Koivumäki neuvoi yrityksille, mitä tietoa ne voivat asiakkaistaan kerätä.

− Kun jo nuorena erikoistuin alaan, josta oli vähän tietoa, tulin tunnetuksi nopeammin. Tämä osoittautui hyväksi valinnaksi.

Koivumäki on organisoinut Suomen Asiakastiedon kanssa seminaarisarjan EU:n tietosuoja-asetuksesta. Tietoa ja apua kaivataan: Asiakastiedon kyselyn mukaan noin 40 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä ei ole kuullutkaan uudesta asetuksesta.

− Asetus voi tuntua monimutkaiselta möhkäleeltä, josta ei saa otetta. Siksi seminaarisarjassa käsitellään tietosuoja-asetusta arkikielellä. Yritysten ei tarvitse perehtyä pykäläviidakkoon.

Koivumäki korostaa, ettei EU:n tietosuoja-asetus ole projekti. Kyse on kokonais­valtaista toimintatavan muutoksesta.

− Tietosuoja on yhtä kiehtova ja ajankohtainen aihe kuin esimerkiksi tekoäly, joka tulee viemään perusjuristiduunit, kuten sopimusten teon. Aikaa jää strategian luomiseen ja asiakassuhteiden syventämiseen. It’s all about people!

Juridiikkaa arkikielellä

Koivumäki oppi lukemaan kolmivuotiaana. Lapsuusvuosista on peräisin rakkaus kieleen, jota Koivumäen mukaan juristienkin on hyvä osata.

− Juridiikan ei tarvitse olla tylsää. Päätin jo oikiksessa, ettei minusta tule tyypillistä lakimiestä, joka viljelee mystisiä lakitermejä ja latinankielisiä lausahduksia.

Juridiikan ei tarvitse olla tylsää.

Koivumäen kirjan ensipainos, Markkinointijuridiikka 2010, palkittiin Hopeasulalla ensimmäisenä juridisena kirjana markkinointialan Kultasulka-kilpailussa. Tuomaristo kiitteli ymmärrettävää, kiinnostavaa sisältöä ei-juristeillekin ja uskallusta arvioida ja haastaa lainsäädäntöä.

− Usein juristien ajatellaan olevan vain päämiehen asialla. Juristeilla on omiakin mielipiteitä.

Koivumäellä on Supla-sovelluksessa oma ohjelmansa, Juridiikkaa arkikielellä. Podcastien kuuntelijat saavat 2−3-minuuttisia tietoiskuja kaikenlaisista juridiikkaan liittyvistä aiheista. Kesällä hän äänitti 50 jaksoa yhdessä päivässä Sanomatalon studiossa. Jatkoa on tulossa.

YouTubessa Koivumäki avaa juridiikka­termejä kansantajuisesti. Hallussa on myös Twitter, Instagram, Linked­In ja Facebook. Häntä onkin tituleerattu somekuningattareksi.

− Sosiaalinen media toisi juristejakin helpommin lähestyttäviksi. Kun kirjoitin EU:n tietosuojasta LinkedIniin, yli 50 000 ihmistä kävi sen lukemassa. Ja joku vielä miettii, kannattaako somessa olla. Tilaa olisi, tervetuloa vain!

Yksi foorumi on vielä valloittamatta: Koivumäkeä kiinnostaisi oma asia­ohjelma televisiossa.

− Juridiikkaa isoille massoille, wow!

Brändää itsesi

Kunnia omasta työstä kuuluu itselle, ja itseen kannattaa panostaa. Koivumäki liputtaa henkilöbrändäyksen puolesta: digiaika on ihmisten ja tarinoiden aikaa.

Juristit voisivat tuoda inhimillistä puoltaan enemmän esiin. Juristipersoonia kuulemma löytyy, mutta työrooli kiristää raameja. Henkilöbrändissä ei ole mitään keinotekoista, kun juristi korostaa aitoja asioita ja siten vahvistaa näkymistään ulospäin.

Koivumäki ideoi ja järjesti keväällä Henkilöbrändäyksellä menestykseen -tapahtuman.

− Työelämä on murroksessa ja epätyypilliset työsuhteet kasvussa. Ympäriltä alkoi tulla yhä enemmän signaaleja: kiinnostusta ammatillisen identiteetin kehittämiseen ja omien vahvuuksien tulokselliseen esiintuomiseen oli. Ryhdyin sanoista tekoihin, intohimon siivittämänä.

Kun Koivumäki ryhtyy toimeen, varmaa on, että tapahtuman osallistujat eivät puudu penkkeihinsä, sillä yllätyksiä on aina tarjolla. Bisnesväelle järjestetyssä Hyvien tyyppien illanvietossa esiintyivät Anssi Kela sekä maailmankuulu miekannielijä Lucky Hell.

− On superpalkitsevaa, kun ihmiset viihtyvät ja tutustuvat toisiinsa. Ihmisistä saa energiaa.

Elina Koivumäki on hotellin omistaja ja viinatehtailija

Monitoiminainen on lisäksi osakkaana sekä Tapahtumahotelli Huoneessa että Kyrö Distillery Companyssa.

− Kun Huoneen perustaja, toimitus­johtaja Evon Söderlund voitti PwC:n Most Valuable Entrepreneur -palkinnon, ajattelin, että häneen minun on pakko tutustua. Pari vuotta sitten hän kutsui minut tapahtumahotellin hallitukseen ja vuosi sitten osakkaaksi.

Omistajalla on myös aihetta iloon: Tapahtumahotelli Huone voitti vastikään Helsingin seudun kauppakamarin, Keskuskauppakamarin ja TEMin Menestyvä monikulttuurinen yritys -kilpailun.

Tie tislaamoon vei niin ikään verkostoitumisen kautta. Neuvonantajana Kyrö Distilleryssä toimiva professori Alf Rehn ehdotti perustajille Koivumäkeä advisory boardin jäseneksi.

− Viiden miehen ruisviskitehdas Pohjanmaalla kuulosti hullulta ja houkuttelevalta. On mahtavaa olla myös viina­tehtailija. Sitä paitsi palkitusta Napue-ginistä saa parhaan GT:n.

Koivumäki toteaa olevansa mielellään mukana kasvuyrityksissä, joilla on vahva tarina ja kansainvälistymishalua. Give back viitoittaa: oma osaaminen on luotu jaettavaksi.

− Tärkeää on myös nuorten tukeminen: olen vapaaehtoisena mentorina Lakimiesliiton mentorointiohjelmassa ja työllistän monia nuoria. Työkulttuuria pitää uudistaa, eikä nostaa esiin vain senior partnereita.

Työkulttuuria pitää uudistaa, eikä nostaa esiin vain senior partnereita.

Voimia uinuen

Koivumäki on lähdössä Iskelmäristeilylle. Kiireisen elämän keskellä täytyy välillä heittäytyä.

− Ihanaa olla 22 tuntia kuplassa! Mutta kännykkää ei voi sulkea, sillä Kaija Koosta on saatava kuvia.

Vuosia laulua harrastanut Koivumäki pistäytyy varmasti myös karaokessa. Kotonakin ovat karaokelaitteet, miksauspöytä ja akustiikkalevyt, katon diskopalloa unohtamatta.

− Yksi salaisuuteni on päiväunet. Tänäänkin nukuin täällä Huoneessa puoli tuntia filtin alla. Lisäksi käyn säännöllisesti keskellä päivää hieronnassa. Ne ovat tärkeitä omia hetkiä, palautumisen paikkoja.